LDV United, mortierbrigade, TBWA en Hungry Minds nemen trein, tram en bus

Crea / News

Zowel op trein, tram, bus als metro zijn er momenteel nog minder reizigers dan voor de ccoronacrisis. Aan de vooravond van de Week van de Mobiliteit slaan De Lijn, NMBS, MIVB en TEC daarom de handen in elkaar en lanceren ze samen een campagne. Want ook al heeft de coronacrisis ons leven en onze gewoontes doen evolueren, de troeven van het openbaar vervoer blijven ook tijdens en na deze gezondheidscrisis overeind.

Opmerkelijk: vier bureaus hebben hiervoor samengewerkt: LDV United, mortierbrigade, TBWA en Hungry Minds“Aanvankelijk werd hiervoor een pitch uitgeschreven tussen de vier bureaus van de vier verschillende OV-organisaties,” aldus Harry Demey, CEO van LDV United. “Maar als de vier verschillende OV-organisaties kunnen samenwerken, waarom zouden de vier bureaus dat dan niet kunnen? Zeker in deze tijden vonden we het beter om de krachten te bundelen. Daarom hebben mortierbrigade, TBWA, Hungry Minds en LDV United besloten om, heel uitzonderlijk, samen te werken om één campagne te realiseren.”

“Om het met een cliché te zeggen: een hele mooie uitdaging” vervolgt Joost Berends, creative director bij mortierbrigade. “Je merkt al snel dat je als bureaus misschien wel van stijl verschilt, maar inhoudelijk zaten we allemaal op één lijn. Het openbaar vervoer verdient absoluut een plaats in onze nieuwe gewoontes. En die plaats wilden we met deze campagne in de verf zetten. Als je het over de essentie eens bent, volgt de rest vanzelf en is het vooral een kwestie van taken verdelen.”

“De grootste uitdaging was om de verschillende agentschappen, met elks hun eigen gewoontes, als een goed geoliede machine samen te laten werken. Daarvoor hebben we een core team samengesteld dat doorheen het hele project betrokken was en samen knopen doorhakte. Er werd ook van in het begin open en transparant gesproken over de onderlinge rolverdeling en renumeratie. Eens dat duidelijk was, zijn we gesprongen in het onbekende. Het was af en toe zoeken, maar dankzij de constructieve houding van iedereen, was het een bijzonder fijne ervaring”, alvast Julie Oostvogels, account director bij LDV United.

“Het was bijzonder leerrijk om met andere mensen samen te werken. Zo vond ik het bijvoorbeeld erg fijn om een creatief team van een ander bureau te kunnen coachen”, vervolgt Jan Macken, creative director bij TWBA. “Anderzijds was het ook heel verfrissend om de kijk op openbaar vervoer van de andere mobiliteitsprofessionals te kunnen horen”.

Damien Ronday, CCO bij Hungry Minds vult aan: “Als volledig Franstalig bureau vonden wij het erg fijn om te co-creëren met andere bureaus en hebben we genoten van de discussies. Uiteraard zijn de 4 openbare vervoersmaatschappijen allemaal verschillend en hebben ze elk hun eigen doelpubliek. En toch is het slim om de koppen bij elkaar te steken en één centrale campagne te maken vanuit het openbaar vervoer. België had nood aan een campagne om het openbaar vervoer terug in de hoofden van de mensen en hun gewoontes te steken en met die gedachte zijn we aan de slag gegaan.”

Denis Bastin, Corporate Brand Image & Strategy bij NMBS: “Wij waren erg enthousiast over het voorstel tot samenwerking van onze reclamebureaus. Dat niet alleen wij als OV maar ook onze reclamebureaus kunnen samenwerken in deze tijden is bijzonder. De samenwerking, tussen de verschillende agentschappen en OV-organisaties, verliep erg constructief. We hebben samen alle krachten gebundeld om tot het beste resultaat te komen. En dat resultaat mag er ook zijn.”

En nog wat over de campagne:

In het begin van de coronacrisis daalde het aantal reizigers op het openbaar vervoer tot amper tien procent van het normale aantal. Met de versoepeling van de inperkingsmaatregelen is dat cijfer de afgelopen weken en maanden geleidelijk weer gestegen, tot tussen de 50% en 75% van het aantal reizigers van voor de crisis, afhankelijk van de vervoersmaatschappij. De reiziger weet het openbaar vervoer opnieuw meer te vinden, maar mede doordat nog heel wat pendelaars regelmatig van thuis uit werken zitten we nog niet aan de reizigersaantallen van voor de crisis.

  1. 200908 349910017 Transports Publiques NL25sV1 mixed corr2 GMIX
  2. 200908 349910017 Transports Publiques NL25sV2 mixed JMIX


Veiligheid voorop

Zowel NMBS, MIVB, De Lijn als TEC hebben reeds sinds het begin van de coronacrisis de nodige maatregelen genomen om de veiligheid en gezondheid van haar reizigers en medewerkers te garanderen. Zo wordt er gereden met het maximale aanbod en worden zowel stations en haltes, trein- en metrostellen als bussen en trams grondig en regelmatig gereinigd. Het openbaar vervoer bleef altijd – ook tijdens het diepste van de crisis – operationeel. Treinen, trams, bussen en metro’s zijn blijven rijden voor al wie daarop rekende voor zijn of haar essentiële verplaatsingen.

Sinds 4 mei is het ook verplicht een mondmasker te dragen op het openbaar vervoer; en dat zowel in de stations, op de perrons, aan de haltes als in de rijtuigen en voertuigen. Een maatregel waar de openbare vervoersmaatschappijen samen voor hebben gepleit.

“Voeg het openbaar vervoer toe aan je nieuwe gewoontes”

Ook al doen de openbare vervoersmaatschappijen er alles aan om reizen met de trein, tram, bus en metro veilig te maken, het is duidelijk dat het vertrouwen van de reiziger moet worden (terug)gewonnen. Een gemeenschappelijke campagne, met als slogan “voeg het openbaar vervoer toe aan je nieuwe gewoontes”, moet de bestaande en potentieel nieuwe reizigers herinneren aan de troeven van het openbaar vervoer.

“Want ook al heeft de coronacrisis ons leven veranderd en hebben we misschien wel nieuwe gewoontes gecreëerd, het openbaar vervoer blijft essentieel voor al wie zich op een vooral veilige, duurzame en comfortabele manier wil verplaatsen. Het is nog steeds de oplossing voor de files in ons land. Nog steeds is het vervoersmiddel waarbij je doorgaans reeds tijdens je reis kan werken, een boek lezen, een podcast beluisteren of waarbij je makkelijk je boodschappen kan meenemen, zoals ook te zien is in de campagne.”

De campagne loopt nog tot en met 4 oktober 2020 via de eigen communicatiekanalen van de vier openbare vervoersmaatschappijen, maar ook op radio, via affiches en de geschreven pers.