De mammoet is terug (en stelt de toekomst van voeding in vraag)

De eerste gehaktbal ter wereld gemaakt van mammoet-DNA? Die werd zopas onthuld in het Nemo Science Museum in Amsterdam. Het gaat om een wetenschappelijk experiment en een creatieve samenwerking tussen Wunderman Thompson Benelux, het Australische kweekvleesbedrijf Vow en een team van internationale deskundigen. Zij hopen de mogelijkheden van kweekvlees te tonen en een revolutie te veroorzaken in de voedingsindustrie.
De mammoet-gehaktbal is meer dan een vooruitstrevende innovatie: dit opvallende statement daagt het grote publiek én de vleesindustrie uit om anders na te denken over hoe we voeding produceren en consumeren. Het plaatst kweekvlees in de schijnwerpers als een haalbaar alternatief voor traditionele veeteelt.
Het idee kwam van ‘creative disruptor’ Bas Korsten, chief creative officer bij het wereldwijde creatieve bureau Wunderman Thompson, vooral bekend van The Next Rembrandt, een 3D-geprint schilderij dat tot stand kwam via AI-learning van de verzamelde werken Rembrandt. Met nieuwe, innovatieve technologie werd de mammoet-gehaktbal gemaakt uit het DNA van de uitgestorven wolharige mammoet. Dat werd aangevuld met het DNA van de Afrikaanse olifant (het levende wezen dat het dichtst verwant is met de mammoet).
"De mammoet-gehaktbal laat de wereld zien dat de wereld kan veranderen als technologie en creativiteit samenkomen. Net zoals The Next Rembrandt geavanceerde technologie gebruikte om iets onverwachts en baanbrekends te produceren. Ons doel is om een gesprek op gang te brengen over hoe we eten, hoe toekomstige alternatieven eruit kunnen zien en smaken. Kweekvlees is vlees, maar niet zoals we het kennen. Het is de toekomst," aldus Bas Korsten, initiatiefnemer van de mammoet-gehaktbal.
Kweekvlees is echt dierlijk vlees, maar wordt door innovatieve moleculaire technologie gekweekt uit cellen van dieren – en dus niet gemaakt van dieren zelf. Het vlees kan qua smaak en voedingswaarden worden ontwikkeld zoals de consument het wil. Bovendien kan het de milieueffecten van de traditionele vleesproductie flink verminderen.
Dit geavanceerde proces wordt weergegeven in een campagnefilm die geregisseerd werd door Juliette Stevens voor WeFilm, die ook de voortdurende dreiging van de klimaatverandering uit de tijd van de wolharige mammoet vastlegt, de productie van de mammoet-gehaktbal en de mogelijke oplossingen die kweekvlees biedt.
De mammoet-gehaktbal is een uniek experiment. Maar wel eentje met een serieuze ambitie: de toekomst van voeding voor een snel groeiende bevolking aankaarten.
Als eerste Australische kweekvleesbedrijf zet Vow zich in om voedsel te maken dat duurzamer, lekkerder en voedzamer is. Daarvoor gaat het verder dan het namaken van bestaande stukken vlees – in tegenstelling tot de meeste andere start-ups in kweekvlees. Samen met een team van wetenschappers, chef-koks en ontwerpers zoekt Vow naar onontdekte smaken, texturen en voedingsvoordelen. Het bedrijf kondigde in november 2022 aan dat het z’n missie zou voortzetten met een Serie A-financiering van 49,2 miljoen dollar. Zo wil het de volgende generatie voedselproducten ontwikkelen, voorbereid op de groeiende bevolking. Die financiering brak overigens het wereldrecord voor een Serie A-financiering in de kweekvleesindustrie.
Nog geen vier jaar na z’n lancering loopt Vow mee voorop in innovaties die de wereld kunnen veranderen. En ze zijn nog maar net begonnen. Het bedrijf lanceert later dit jaar zijn eerste merk in Singapore: met Forged by Vow creëert het ongeziene eetervaringen.
Ontdek meer op https://www.mammothmeatball.com/
Credits
Client: Vow
Co-founder and Director: Tim Noakesmith
Chief Scientific Officer: James Ryall
Product manager: Sarah Ellice-Flint
Marketing Specialist: Sarah Separovich
BizOps Associate: Jasper van Veen
Food Inventor: Adem Kurcan
Academic Researchers
Senior Group Leader Stem Cell Engineering: Professor Ernst Wolvetang
Senior European Leukodystrophies Association (ELA): Giovanni Pietrogrande, Ph.D.
Biodiversity advisors: Naturalis Biodiversty Centre Netherlands
Director Public Engagement: Corine van Impelen
Science Communication Officer: Bart Braun
Agency: Wunderman Thompson Benelux
Global Chief Creative Officer: Bas Korsten
Benelux Chief Creative Officer: Sandra Bold
Creative concept: Jasper Korpershoek, Bas Korsten, Marius Gottlieb
Copywriter: Jasper Korpershoek, Bas Korsten
Art director: Tunchan Kalkan
Group Account lead: Dorien van Antwerpen
Account manager: Sarah Savoir
Production company: WeFilm
Co-founder / CEO: Bas Welling
Director: Juliette Stevens
Editor: Nik Roosenberg
Creative: Marius Gottlieb
1st AD: Fabian van der Hulst
Executive Producer: Beau van Assem
Producer: Ellis Thomas
DOP: Zeeger Verschuren
Focus Puller: Chris van Dijk
2nd AC: Keith Tedesco
Gaffer: Thomas Jeninga
Best Boy: Sander Idema
Setdresser: Rivka Koops
Production assistent Tijn Lodder
Production Australia: Wunderman Thompson Sydney
National Head of Production: Alistair Pratten
Senior Producer: Siobhan Crowley
2nd Unit Director: John McGovarin
DOP: Courtney Jones
Cam Assist: Macs Finaly
Sound recordist: Oliver Dibley
Food creative: Robbie Postma
Music & Sound: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company
Audio director and composer: Bertus Pelser
Sound engineer: Martin Snel
Project manager: Frederique Vroom
VFX and postproduction: Ambassadors
Executive Creative Director: Justin Blyth
Head of production: Michelle Kruger
Producer: Sophie van Kooten
Animator: Stefano Paron, Ilaria Di Sevo
Colourist: Amy Besate
3D Supervisor: Ralph Meijer, Nick Groenveld
3D Artists: Sjoerd de Greef, Chris Klinkhamer, Puck van Vliet
3D Animation: Oscar Guagnelli
VFX artists: Sil Bulterman, Jeroen Baars
Photography
Food photographer: Aico Lind
Event Photographer: Robert Harrison
PR
Global PR lead: Jessica Hartley
PR agency US: BCW NY
Global CCO: Fede Garcia
EVP Brand Solutions NY Media Leader: Heidi Donato
Website: Monwest
Website Design: Joop Akerboom & Matthias Leuhof
Website Development: Stan van Oers & Amber van Os
Other:
Culinary advisor: Phillip Davenport, Sydney
Bioengineer advisor: Arend Vos
Professor of Molecuar Biology: Merlin Crossley
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]