De mammoet is terug (en stelt de toekomst van voeding in vraag)

Crea / News

De eerste gehaktbal ter wereld gemaakt van mammoet-DNA? Die werd zopas onthuld in het Nemo Science Museum in Amsterdam. Het gaat om een wetenschappelijk experiment en een creatieve samenwerking tussen Wunderman Thompson Benelux, het Australische kweekvleesbedrijf Vow en een team van internationale deskundigen. Zij hopen de mogelijkheden van kweekvlees te tonen en een revolutie te veroorzaken in de voedingsindustrie.

De mammoet-gehaktbal is meer dan een vooruitstrevende innovatie: dit opvallende statement daagt het grote publiek én de vleesindustrie uit om anders na te denken over hoe we voeding produceren en consumeren. Het plaatst kweekvlees in de schijnwerpers als een haalbaar alternatief voor traditionele veeteelt.

Het idee kwam van ‘creative disruptor’ Bas Korsten, chief creative officer bij het wereldwijde creatieve bureau Wunderman Thompson, vooral bekend van The Next Rembrandt, een 3D-geprint schilderij dat tot stand kwam via AI-learning van de verzamelde werken Rembrandt. Met nieuwe, innovatieve technologie werd de mammoet-gehaktbal gemaakt uit het DNA van de uitgestorven wolharige mammoet. Dat werd aangevuld met het DNA van de Afrikaanse olifant (het levende wezen dat het dichtst verwant is met de mammoet).

"De mammoet-gehaktbal laat de wereld zien dat de wereld kan veranderen als technologie en creativiteit samenkomen. Net zoals The Next Rembrandt geavanceerde technologie gebruikte om iets onverwachts en baanbrekends te produceren. Ons doel is om een gesprek op gang te brengen over hoe we eten, hoe toekomstige alternatieven eruit kunnen zien en smaken. Kweekvlees is vlees, maar niet zoals we het kennen. Het is de toekomst," aldus Bas Korsten, initiatiefnemer van de mammoet-gehaktbal.

Kweekvlees is echt dierlijk vlees, maar wordt door innovatieve moleculaire technologie gekweekt uit cellen van dieren – en dus niet gemaakt van dieren zelf. Het vlees kan qua smaak en voedingswaarden worden ontwikkeld zoals de consument het wil. Bovendien kan het de milieueffecten van de traditionele vleesproductie flink verminderen.

Dit geavanceerde proces wordt weergegeven in een campagnefilm die geregisseerd werd door Juliette Stevens voor WeFilm, die ook de voortdurende dreiging van de klimaatverandering uit de tijd van de wolharige mammoet vastlegt, de productie van de mammoet-gehaktbal en de mogelijke oplossingen die kweekvlees biedt.

De mammoet-gehaktbal is een uniek experiment. Maar wel eentje met een serieuze ambitie: de toekomst van voeding voor een snel groeiende bevolking aankaarten.

Als eerste Australische kweekvleesbedrijf zet Vow zich in om voedsel te maken dat duurzamer, lekkerder en voedzamer is. Daarvoor gaat het verder dan het namaken van bestaande stukken vlees – in tegenstelling tot de meeste andere start-ups in kweekvlees. Samen met een team van wetenschappers, chef-koks en ontwerpers zoekt Vow naar onontdekte smaken, texturen en voedingsvoordelen. Het bedrijf kondigde in november 2022 aan dat het z’n missie zou voortzetten met een Serie A-financiering van 49,2 miljoen dollar. Zo wil het de volgende generatie voedselproducten ontwikkelen, voorbereid op de groeiende bevolking. Die financiering brak overigens het wereldrecord voor een Serie A-financiering in de kweekvleesindustrie.

Nog geen vier jaar na z’n lancering loopt Vow mee voorop in innovaties die de wereld kunnen veranderen. En ze zijn nog maar net begonnen. Het bedrijf lanceert later dit jaar zijn eerste merk in Singapore: met Forged by Vow creëert het ongeziene eetervaringen.

Ontdek meer op​ https://www.mammothmeatball.com/

Credits

Client: Vow
​Co-founder and Director: Tim Noakesmith
​Chief Scientific Officer: James Ryall
​Product manager: Sarah Ellice-Flint
​Marketing Specialist: Sarah Separovich ​
​BizOps Associate: Jasper van Veen
​Food Inventor: Adem Kurcan

Academic Researchers
​Senior Group Leader Stem Cell Engineering: Professor Ernst Wolvetang
​Senior European Leukodystrophies Association (ELA): Giovanni Pietrogrande, Ph.D.

Biodiversity advisors: Naturalis Biodiversty Centre Netherlands
​Director Public Engagement: Corine van Impelen
​Science Communication Officer: Bart Braun

Agency: Wunderman Thompson Benelux
​Global Chief Creative Officer: Bas Korsten ​
​Benelux Chief Creative Officer: Sandra Bold
​Creative concept: Jasper Korpershoek, Bas Korsten, Marius Gottlieb
​Copywriter: Jasper Korpershoek, Bas Korsten ​
​Art director: Tunchan Kalkan ​
​Group Account lead: Dorien van Antwerpen ​
​Account manager: Sarah Savoir

Production company: WeFilm
​Co-founder / CEO: Bas Welling
​Director: Juliette Stevens
​Editor: Nik Roosenberg ​
​Creative: Marius Gottlieb
​1st AD: Fabian van der Hulst ​ ​
​Executive Producer: Beau van Assem ​ ​
​Producer: Ellis Thomas ​ ​
​DOP: Zeeger Verschuren ​ ​
​Focus Puller: Chris van Dijk ​
​2nd AC: Keith Tedesco
​Gaffer: Thomas Jeninga ​
​Best Boy: Sander Idema ​ ​
​Setdresser: Rivka Koops ​
​Production assistent Tijn Lodder

​​​Production Australia: Wunderman Thompson Sydney
​National Head of Production: ​ Alistair Pratten
​Senior Producer: Siobhan Crowley ​
​2nd Unit Director: John McGovarin ​
​DOP: Courtney Jones ​
​Cam Assist: Macs Finaly ​
​Sound recordist: Oliver Dibley

Food creative: Robbie Postma

​Music & Sound: Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company ​
​Audio director and composer: Bertus Pelser
​Sound engineer: Martin Snel
​Project manager: Frederique Vroom

VFX and postproduction: Ambassadors
​Executive Creative Director: Justin Blyth
​Head of production: Michelle Kruger
​Producer: Sophie van Kooten
​Animator: Stefano Paron, Ilaria Di Sevo
​Colourist: Amy Besate
​3D Supervisor: Ralph Meijer, Nick Groenveld
​3D Artists: Sjoerd de Greef, Chris Klinkhamer, Puck van Vliet
​3D Animation: Oscar Guagnelli
​VFX artists: Sil Bulterman, Jeroen Baars

Photography
​Food photographer: Aico Lind
​Event Photographer: Robert Harrison

​PR
​Global PR lead: Jessica Hartley
​PR agency US: BCW NY
​Global CCO: Fede Garcia
​EVP Brand Solutions NY Media Leader: Heidi Donato

Website: Monwest
​Website Design: Joop Akerboom & Matthias Leuhof
​Website Development: Stan van Oers & Amber van Os

Other:
​Culinary advisor: Phillip Davenport, Sydney ​ ​
​Bioengineer advisor: Arend Vos
​Professor of Molecuar Biology: Merlin Crossley