Van influencer, redacteur en videoproducer tot de mannen van de marketing… vandaag is iedereen storyteller. Dat we zoveel content op ons bord krijgen, maakt dat er ook een bepaalde kwaliteitsnorm is. Voor creatieve & contentmarketingbureaus bestaat die uitdaging zelfs uit een extra dimensie: zij moeten ervoor zorgen dat elk stukje content, hoe groot of klein, in the bigger picture past.
Voorbij zijn de dagen waarop video een ‘onze-size fits all’ was. Door de digitalisering én het feit dat we meer ‘content op maat’ verwachten, neemt videocontent intussen een waaier aan vormen aan: van korte bumpers tot volwaardige TVC’s of infomercials en alles wat daar tussenin zit. “Mensen zijn vandaag rotverwend in de videocontent die ze voor handen hebben. Televisiekijken doen we bijna met de smartphone in de hand. Bovendien zijn ze ook nog eens constant op zoek naar je product. Dat maakt dat content heel gefragmenteerd geconsumeerd wordt,” vertelt Alessandro Segatta, creative director bij content marketing of story marketing agency Onlyhumans. En daar moeten bureaus natuurlijk rekening mee houden. Video moet ultraflexibel ingezet (kunnen) worden, en, minstens even belangrijk: het verhaal moet in elk stukje content juist zitten.
Variëteit aan klanten en verhalen
Met mooie cases als Omer in het achterhoofd lijkt het alvast dat adverteerders nu vaker de kaart trekken van storytelling dan vroeger. Of zien we dat verkeerd? “Eigenlijk zie ik vandaag zelfs meer en meer onbegrijpelijke reclamespots die er niet in slagen om hun verhaal duidelijk te maken,” zegt Frank Geerts, creative director & managing partner van contentmarketingbureau The Fat Lady, twijfelend. “Storytelling is nochtans altijd belangrijk geweest. Maar het kan wel dat adverteerders zich vandaag bewuster zijn van het belang ervan.” En dat is ook niet onlogisch: “Mensen onthouden je boodschap beter als het in een goed verhaal zit. Storytelling maakt je video ook boeiend: het kan de kijker vastgrijpen en – als je het goed doet – vasthouden tot het einde.”
>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]