DE MEDIA VAN CARREFOUR LINKS EN BEBAT: EEN RELEVANT VERBOND

Marketing / News / Gesponsorde inhoud

*PARTNER CONTENT*

Ontdek de retail media-campagne die Carrefour Links heeft voorgesteld aan Bebat, met als doel de consumenten bewust te maken en aan te moedigen om op verantwoorde wijze hun gebruikte batterijen en accu’s te recycleren.

Al bijna 30 jaar zet Bebat zich actief in voor het inzamelen en recycleren van deze producten om hun impact op het milieu te verminderen. De grootschalige campagne, uitgevoerd door de VZW, heeft zich uitgebreid naar Carrefour-winkels en heeft veel steun ontvangen dankzij de inzet van het Carrefour Links-team.

BEWUSTWORDING VERGROTEN

In 2022 hebben Belgen ongeveer 3.717 ton aan batterijen en accu's ingeleverd bij de 24.000 Bebat-inzamelpunten. Dit resultaat was hoger dan in 2021 (+2%), als gevolg van initiatieven die Bebat heeft genomen om de inzamelingspercentages te maximaliseren. Het kiezen van Carrefour als partner bleek bijzonder relevant voor de organisatie. De omvang van de retailer stelde hen namelijk in staat om hun eerste doel te bereiken, namelijk het bewust maken van een zo groot mogelijk aantal consumenten over het foutloos recyclen van batterijen op basis van hun grootte – gemakkelijk te meten dankzij de nieuwe inzamelcontainer van Bebat.

Om dit te bereiken, heeft Bebat inzamelcontainers geplaatst in bepaalde Carrefour-winkels. Deze extra installaties hebben de organisatie ook in staat gesteld om hun inzamelnetwerk uit te breiden.

VERSCHILLENDE COMMUNICATIEKANALEN GEBRUIKEN

Hoewel er meer inzamelpunten waren en deze goed zichtbaar en makkelijk bereikbaar waren, moesten de Carrefour-klanten nog overtuigd worden van het belang om hun gebruikte batterijen en accu’s daar in te leveren en zo actief deel te nemen aan de juiste recycling ervan. Om dit te bereiken, heeft het Carrefour Links-team Bebat een slimme combinatie van online en in-store communicatietools voorgesteld om klanten op verschillende touchpoints te bereiken.

Bijvoorbeeld: nog voordat de klant zijn boodschappen deed, werd hij al op de hoogte gebracht van de actie via full pack bannering: strategisch geplaatste banners op de homepage van de Carrefour-website, de doe-het-zelf- en tuin-categoriepagina, evenals in de app met in totaal 1.236.000 downloads (tot en met 7 mei 2023)en 215 302 unieke gebruikers (tot en met april 2023).

In de winkels werden aantrekkelijke visuele berichten over het recyclen van batterijen afgespeeld op digitale schermen die verspreid waren in de Carrefour-supermarkten. Deze vorm van dynamische communicatie is zeer effectief om de aandacht van klanten te trekken tijdens hun aankoopproces en de zichtbaarheid van het initiatief te vergroten.

UITSTEKENDE RESULTATEN

Laten we ook de kracht benadrukken van de gerichte nieuwsbrief die Bebat naar Carrefour-klanten heeft gestuurd. De resultaten zijn namelijk opmerkelijk, met een  openingspercentage van 38% - hoger dan het gemiddelde - en vooral een CTR  van 3,89%.

Als Carrefour-klanten gewend zijn om hun batterijen en accu's daar te kopen, weten ze nu ook hoe ze ze daar kunnen inleveren zodra ze gebruikt zijn, om ze een tweede leven te geven dankzij de recyclage van Bebat. Dit geval, net als vele anderen, toont de relevantie aan van retailmedia van Carrefour Links, zelfs wanneer de adverteerder een non-profitorganisatie is.