De Mol saboteert lekker Quick

Crea / News

Zondag 21 maart startte op Play4 het nieuwe seizoen van De Mol, dat zich deze keer afspeelt in Duitsland. En aangezien Quick een van de sponsors van het programma is, bedacht Happiness Brussels een 9-delige billboardreeks van telkens 7 seconden voor TV waarin De Mol niet alleen het programma, maar ook het aanbod van Quick op subtiele wijze saboteert. Claim: Quick. Lekker gesaboteerd door De Mol. 

We zien een smakelijke Giant-burger van Quick met daarnaast het iconische ‘colleke’ op tafel staan. Plots horen we iemand de lichtschakelaar induwen waarna het licht uitgaat. In het donker horen we datzelfde mysterieuze personage iets schrijven. Als het licht weer aangaat, staat er plots een boodschap van De Mol, de saboteur in het programma die de kijkers en spelers dienen te ontmaskeren, op het colleke naast de Giant: “De Mol was hier”. De viltstift die hij of zij gebruikte, zien we nog net wegrollen. Dan weerklinkt de slogan: “Quick. Lekker gesaboteerd door De Mol”. Waarna het Quick-logo nog even transformeert naar een eigen variant op het bekende vingerafdruk-logo van het programma. Het is maar één voorbeeld van de in totaal negen verschillende billboards die het bureau bedacht, waarin niets is wat het lijkt. De Mol saboteerde dit seizoen dus niet alleen het spel, maar ook het aanbod van Quick. Naast de televisie billboards, bedachten de creatieven van het bureau ook een pauzescherm en 2 social posts voor de Facebook-pagina van Quick.

Aan de basis leken de social posts een onschuldige reclameboodschap, waarbij de mol (een personage waarvan we het gezicht niet zien) zich installeert in zijn/haar huiskamer om naar De Mol op televisie te kijken. Er werden echter subtiel in de achtergrond hints verstopt met verwijzingen naar de aflevering van de week voordien. Daardoor werd een gigantisch doelpubliek van mensen die hunkeren naar het ontcijferen van hints en het ontdekken van de mol, getriggerd. De social post werd massaal gedeeld op online fora en vakkundig ontleed door deze ‘mollenjagers’. De video werd 9x meer bekeken dan een gemiddelde video, en 10x zoveel op pauze gezet. In de 2desocial post werd de ‘enige échte’ tip onthult: een verwijzing naar onze pauzeknop met QR-code om een gratis Giant te scoren. Ontdek het allemaal hieronder.  

  • TvC ‘aflevering 1 

  • TvC ‘aflevering 2

  • TvC ‘aflevering 3

  • TvC ‘aflevering 4

  • TvC ‘aflevering 5

  • TvC ‘aflevering 6

  • TvC ‘aflevering 7

  • TvC ‘aflevering 8

  • TvC ‘aflevering 9

  • Social Post 1

  • Social Post 2

Credits (indien niet gesaboteerd)

  • Client: Quick Belgium  
  • Contacts: Evelyn De Groeve, Sarah Pockelé-Dilles 
  • Mole: The Mole
  • Agency: HAPPINESS BRUSSELS  
  • Executive Creative Management: Karen Corrigan  
  • Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson 
  • CD : Katrien Bottez  
  • Content Director: Jil Dockx 
  • Content Director: Kenny Vermeulen
  • Creating Director : Dieter De Ridder
  • Creation: Arno Major 
  • Creation: Teo Lugonja 
  • Content creation:Sofie Smets
  • Content creation:Birger Morris
  • Strategic Director: Coppelia de Crane d’Heysselaer  
  • Account Director: Barbara Devaux  
  • Account Manager: Lukas Das 
  • Connectivity & Content Director: Wesley Roeland
  • Design Director: Dries Lauwers  
  • Graphic Designer: Emilie Wauthelet 
  • Head of Motion: Remke Faber 
  • Editor / Motion Designer: Matthias Vandenbosch 
  • Producer:Dominique Turnbull
  • Film Production Company: Foodphoto 
  • Sound Production Company: Raygun