De Morgen en Mortierbrigade maken beelden van niet-bestaande finale

Crea / News

Zondag 18 december: het hoogtepunt van misschien wel het meest omstreden WK voetbal ooit plaats: de finale tussen Frankrijk en Argentinië. Een prachtfinale op het veld, maar helaas minder mooi in de tribunes. De Morgen en Mortierbrigade besloten om dit toernooi af te sluiten door alles te tonen wat we niet mochten zien in de tribunes van het stadion in Lusail: supporters met regenboogvlaggen en One Love-armbanden, arbeiders die zwaar te leiden hebben gehad tijdens de bouw van de stadions en activisten die de ecologische impact van dit WK aanklagen. “Het is niet mogelijk om deze droomfinale in de realiteit te zien. Dus moesten we de hulp van artificiële intelligentie inroepen om deze beelden te maken, die we nooit in de tribunes van het stadion in Lusail zullen zien. Artificiële intelligentie is in dit geval helaas menselijker dan echte mensen,” zegt Frédéric Zouag, AD bij Mortierbrigade.

De beelden werden door AI gegenereerd met de hulp van fotograaf Hadrien Hanse, die zich verdiepte in het creëren van beelden met behulp van artificiële intelligentie. Deze beelden zijn het resultaat van talloze tests en briefings (ook prompts genoemd) om tot het perfecte resultaat te komen. En het resultaat mag verbluffend worden genoemd. Ze verschenen in de weekendkrant van De Morgen. Een video met de beelden werd via sociale media verspreid.

De beelden werden ook toegevoegd aan de Google Maps-pagina van het stadion in Lusail. Ze zullen dus voorgoed virtueel deel uitmaken van het stadion.

Credits

Client: De Morgen
Client contacts: Remy Amkreutz, Jörgen Oosterwaal, Dave Peeters, Sam De Moor
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Nicolas Gaspart, Frédéric Zouag
Strategy: Vincent D’Halluin
Digital Business Director: Jochen Sablon
Account Director: Evelyn Savels
Account Executive: Quentin Donckerwolcke
Social Lead: Lisa Smets
Social Creatives: Tine Van Daele, Ella Van Cappellen
Design: Kaatje Schreurs
Cross Media Designer/DTP: Kaatje Schreurs
Editor: Jelle Stroo