De natuur laat zich zien voor Mooimakers en Mortierbrigade
De schoonheid van het platteland is niet altijd makkelijk zichtbaar of begrijpbaar. Zeker niet de rauwe schoonheid van het platteland: denk aan de stank van mest, het gekraai van een haan of allergieopwekkende pollen. In een nieuwe campagne voor Mooimakers toont Mortierbrigade aan dat de ergernissen, die met deze clichés gepaard gaan, niets voorstellen in vergelijking met de ergernis van afval tegenkomen in de natuur.
Om het probleem van zwerfafval op een sympathieke manier aan te kaarten, ontwikkelde Mortierbrigade amusante bermbordjes. Deze zal je overal terugvinden op het platteland. Deze borden onderstrepen op ludieke wijzen dat de natuur ook soms haar kleine kantjes heeft, maar dat deze nooit zo erg zijn als je afval er achterlaten.
“Koeienvlaai is oké, de doos van je vlaai niet.” of “Allergisch aan pollen? Wij aan afval.” zijn enkele van de campagnelijnen. Met vervelende stereotypen van de natuur zoals koemest, hanen en allergieën, maar ook trage tractoren en irriterende brandnetels.
In social video’s wordt het omgekeerde gevraagd van wat iedereen je online smeekt om te doen: je geluid niet aanzetten, maar net uit laten. Wie deze raad volgt kan genieten van een prachtig stukje natuur. De nieuwsgierigen onder ons krijgen te horen wat er achter deze idyllische beelden afspeelt: de frustraties die soms met de moeilijk te vatten schoonheid van de natuur gepaard gaan. Een grappige en herkenbare manier om een simpele boodschap over te brengen: het enige wat op het platteland storend is, is afval dat achterblijft.
Credits
Client: Mooimakers
Client contacts: Kelly Baetens & Carole Michels
Agency: Mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Creatives: Jannis Min Jou & Thomas De Boeck
Head of production: Charlotte Coddens
Strategy: Philippe Gerin & Laura Deknock
Lead Producer: Tuyen Pham & Tine Van Hasselt
Producer: Gwen Reynaert
PR Manager: Anne-Cécile Collignon
Social Media Manager: Jonas Van Bael
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata – Sophie Bayeul
Production Company: De Kwekerij
Executive Producer: Barbara Vandekonijnen