De natuurlijke geschiedenis van Spa

Vertaalde artikels

Sinds zijn ontstaan in 1583 is Spa een Belgisch familiemerk gebleven. Zijn geschiedenis omvat zowel frivole reclamecampagnes als een ecologische dynamiek en water zonder chemische toevoegingen.

Spa2Sinds kort heeft Medianext de taak op zich genomen om de geschiedenis van Belgische bedrijven te vertellen in een aantal films die de naam “Success Story” kregen. Als partner van de events waarop deze documentaires worden vertoond, zet PUB het initiatief verder door in zijn magazine een actuele update te publiceren van de betrokken bedrijven. En zoals u al heeft vastgesteld, zetten we in maart het watermerk Spa in de bloemetjes. Spa is een van de zeldzame namen die zijn Belgische nationaliteit en familiaal statuut heeft behouden.

Lokale puurheid

Om te kunnen begrijpen wat het merk vandaag is geworden, ontmoeten we marketingmanager Belux Sophie Bryskere. “Aangezien Spadel gezond en economisch stabiel is, moet onze afgevaardigd bestuurder Marc Dubois, om het statuut van Belgisch bedrijf te behouden, voortdurend weerstand bieden aan verleidelijke voorstellen,” steekt ze van wal. Toch gaat het hier niet om Galliërs die uit trots weerstand bieden tegen een bezetter maar om een ecologische coherentie. Door zich enkel op de Belgische en Nederlandse markt te richten, blijft Spadel relatief lokaal. “Wij zien er het voordeel niet van in om water buiten een straal van 500 km te vervoeren.” En ook al staat Spadel niet te koop, dat belet het bedrijf niet om een uitbreidingstrategie te volgen. Zo heeft het in december 2016 een akkoord ondertekend om een meerderheidsaandeel te verwerven in Devin Ad, marktleider in flessenwater in Bulgarije. Het water van Spa blijft echter in België en Nederland, punt aan de lijn. En dat is ook zijn kracht. “We zijn een kleine speler tussen de multinationals, maar door onze Belgische verankering staan we dichter bij de consument,” vult Sophie overtuigd aan. “Zo kunnen we beter aan zijn behoeftes voldoen. Dank zij onze nabijheid staan we in lijn met wat de moderne burger verwacht, namelijk een lokaal en transparant merk dat lokale producten aanbiedt waarvan hij de oorsprong kent. Daar willen we nog verder in gaan.” Sinds twee jaar spitst de communicatie van het merk zich weer toe op zijn specifieke karakter: de puurheid van het water, een van de minst gemineraliseerde op de markt.

In 1985 ging Spa over de tongen met deze affiche en werd een referentie voor creatieven.

In 1985 ging Spa over de tongen met deze affiche en werd een referentie voor creatieven.

Watercyclus

Het merk heeft in het verleden soms gedurfde reclamecampagnes gevoerd. “Vandaag focussen we ons opnieuw op onze kernactiviteit, dat wat ons echt  onderscheidt, namelijk de puurheid van ons water,” legt de marketingverantwoordelijke uit. “Die boodschap laat ons namelijk toe om onze belofte aan de consument waar te maken, namelijk bijdragen tot een beter leven.”

Gedurende twee jaar heeft Spa een campagne gevoerd rond de levenscyclus. Sinds kort communiceert het merk rond de watercyclus. “Er wordt vaak gezegd dat Spadel aan duurzame ontwikkeling deed nog voor die term bestond want de bescherming van onze bronnen is altijd onze eerste bekommernis geweest.” Het bedrijf heeft daar al jaren geleden talrijke projecten voor opgestart, onder andere in samenwerking met de stad Spa om het gebied te beschermen. Om bijvoorbeeld te vermijden dat er strooizout in het water zou terechtkomen, zijn stad en bedrijf overeengekomen dat er bij sneeuwval geen zout maar zand op de wegen wordt gestrooid. Het Natuur- en Bosdepartement van Wallonië gebruikt dan weer alleen plantaardige olie om zijn materiaal te onderhouden tijdens de werken in de bossen van Spa. “En met de stad Spa hebben we ook een plan opgesteld om de mazoutketels van de inwoners te vervangen om lekken te voorkomen,” vult Sophie Bryskere aan.

Kortom, het imago van Spa was in het verleden soms wat troebel voor de consument, nu is de boodschap weer klaar en duidelijk: een gezond water van een gezond bedrijf.