De (on)verwachte impact van Gen Z op agency’s

4schools / Communication / News

Gen Z is niet zomaar een nieuwe doelgroep voor de communicatiesector; ze dwingen een fundamentele transformatie van bedrijfsmodellen af. Benoit Vancauwenberghe, strategisch directeur bij Shake en oprichter van het bureau 20something, beschrijft Gen Z als “de kinderen van een tijdperk waarin betekenis, transparantie en authenticiteit centraal staan.” Volgens hem staat de reclame-industrie op een keerpunt, omdat Gen Z onze werkcultuur en professionele relaties jaar na jaar ingrijpend verandert.

Gen Z in een notendop, dat is…

Benoit Vancauwenberghe: “Gen Z is anders dan alle voorgaande generaties. Je zou kunnen zeggen dat zij de ‘augmented millennials’ zijn – maar dat zou een vergissing zijn. Waar generatie Y streefde naar flexibiliteit en welzijn, beschouwt Gen Z dit als een absolute must. Als echte digital natives zijn ze opgegroeid in een tijd van economische, sociale en ecologische crises. Ze zijn getuige geweest van razendsnelle technologische veranderingen en hebben toegang tot een ongekend volume aan informatie. Gen Z weet wat ze wil – en minstens zo belangrijk: wat ze niet wil. De COVID-19-pandemie fungeerde als katalysator. Tijdens de lockdowns kregen zij een kijkje achter de schermen van het professionele leven van hun ouders en familieleden. Ze zagen stress, lange werkdagen en de vaak onzichtbare offers die werden gebracht. Voor Gen Z mag werk geen last zijn, maar een plek waar hun waarden en stem ertoe doen. Hun ambities gaan verder dan financiële zekerheid of sociale status. Ze zoeken een werkomgeving waarin persoonlijke waarden en maatschappelijke betrokkenheid centraal staan. Voor marketeers en organisaties betekent dit dat het niet langer voldoende is om producten of diensten aan te bieden; er moet een duidelijke connectie zijn met de waarden en idealen van deze generatie.”

Waarom is er zoveel verloop in onze sector?

Benoit Vancauwenberghe: “De communicatie- en reclamesector behoren tot de sectoren met het hoogste personeelsverloop. Waarom? Jobs in deze sector vereisen van nature een constante vernieuwing en staan onder voortdurende druk om te innoveren in een wereld waarin trends razendsnel veranderen. Jonge mensen voelen zich aangetrokken tot de creatieve mogelijkheden van de sector, maar slechts weinigen blijven lang. Creatives, accountmanagers en strategen ervaren een bijzonder hoge werkdruk. Waar vroeger een goed salaris voldoende was, stelt Gen Z andere prioriteiten: balans en welzijn.”

[...]

LEES HIER HET VOLLEDIGE ARTIKEL