De opkomst van de sociale televisie

L'avènement de la télé sociale - intro beeld - pub11-2013

Vertaalde artikels

Na de schrijvende pers is het aan de televisie om te worden besmet met de sociale netwerken. Die zijn niet langer de marionetten van de buis, maar zijn van plan om winst te halen uit de inkomsten van hun opdringerige aanwezigheid. Second screen, analyse van de interactie, profiel van de internetters... Sociale televisie is een realiteit voor heel wat kijkers. Met de smartphone in de hand en een second screen-applicatie is alles voorhanden om de netwerken volledig hun werk te laten doen. Een speler als Facebook kon niet anders dan meestappen in het verhaal. Ter gelegenheid van de MIPCOM kondigden TF1 en Canal+ hun samenwerking met het netwerk van Marc Zuckerberg aan. Facebook gaat twee van zijn interne tools openstellen voor de zenders: "Keyword Insight" en "Public Feed". Als adept van het tweede scherm toont RTL België veel belangstelling voor de aankoop door de groep M6 en RTL. Duitsland van de uitzendrechten van "Rising Star", een programma waarin de kijker wordt geïntegreerd in het concept. En dat is niet alles. De internationale omroep Euronews werpt zich op als model van het genre op het vlak van sociale tv. Er breekt een nieuw tijdperk aan.