De schande genaamd Sotsji

Vertaalde artikels

Ja, ik ben verontwaardigd over de hypocriete keuze van het IOC voor Sotsji. En ook over het zwakke protest van het merendeel van de politieke leiders op deze aardbol ten opzichte van de flagrante schending van de mensenrechten in Rusland. Maar dat is niet nieuw. Sotsji is het uithangbord van waar de mens toe in staat is vanwege macht, rijkdom en prestige.

Wat mij echter het meeste verbaast, is de keuze van de sponsors van deze Winterspelen. Want door de Winterspelen te sponsoren, maken ze aan iedereen duidelijk dat hun motieven in eerste instantie door een economische logica in plaats van een humanitaire logica is ingegeven. Zowel P&G als McDonald’s en Visa hebben er alle belang bij om Poetin niet tegen de borst te stuiten en zo meer toegang te krijgen tot de Russische markt.

Hoe komt het dat de leiders van die multinationals zo blind zijn gebleven voor wat er leeft in de maatschappij en voor het fenomeen sociale media? Want door zo hard in te zetten op hun belangen in de Russische markt, verliezen veel van die sponsors aan sympathie en imago in het deel van de wereld waar mensenrechten als fundamentele verworvenheid worden beschouwd. Door de Winterspelen in Sotsji te steunen, steunen ze impliciet ook de Russische dictatuur van Poetin. Geen westerling die gelooft dat het hen enkel om hun sportieve inborst te doen is. Coca-Cola en McDonald’s – om maar twee voorbeelden te noemen – zijn de afgelopen weken dan ook flink aangepakt via de social media. Door blind te blijven voor dat protest, bekennen ze kleur en sluiten ze zich af voor een groot deel van de bevolking.

Alle merken, verenigingen en instanties die acties hebben gevoerd om de Winterspelen, het IOC en het beleid van Poetin aan de kaak te stellen, zullen daar allicht geen negatieve gevolgen van ondervinden. Toch vergt het vaak moed om voor je mening uit te komen en daar een statement van te maken. Vandaar ook dat mijn sympathie voor Google – die om allerlei redenen niet zo hoog was – flink is toegenomen. Want wat een statement! Door op de openingsdag van de Winterspelen zijn logo op zijn homepage in de kleuren van de regenboogvlag te plaatsen met daaronder een citaat uit het Olympisch Handvest waarin staat te lezen dat iedereen zonder discriminatie van welke aard dan ook de mogelijkheid moet hebben om sport te beoefenen, gaf Google duidelijk te kennen wat het van de anti-homowet van Poetin vindt. Ondanks het feit dat het ook in Rusland actief is. Daar neem ik toch even mijn hoed voor af.

Mark Anthierens
Chief editor
Mark.anthierens@kluwer.be
@MarkAnthierens