De Spelen gaan mobiel
GfK pakt uit met een onderzoek in opdracht van Facebook onder de titel 'Rio Welcomes the World: A Glimpse of the 2016 Games'. Belangrijkste conclusie: het enthousiasme is wereldwijd bijzonder groot - en zal zich mobiel kanaliseren.
Volgens het onderzoek van GfK in opdracht van Facebook zijn 72% van de mensen wereldwijd enthousiast over de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Zoals verwacht scoren de mannen met 76% wel meer dan de vrouwen met 68%. Het enthousiasme is met 75% het grootst in de leeftijdscategorie van 26 tot 35 jaar. En eveneens zoals te verwachten, lopen de emoties vooral in Brazilië hoog op - ondanks de Zika-epidemie en de politieke instabiliteit in het gastland.
Volgens het onderzoek zijn 64% van de enthousiastelingen van plan om de Spelen mobiel te volgen. Dat is nieuw: het betekent dat de fans de Olympische Spelen "op hun eigen voorwaarden" kunnen ervaren: ze hoeven niet langer naar hun televisietoestel te rennen voor de nieuwste resultaten. Onze enthousiastelingen kunnen de Spelen volgen waar en wanneer ze dat zelf willen. Ook niet verwonderlijk is dat de Millennials de weg wijzen: in vergelijking met de Gen X'ers zijn ze 1,3 keer meer geneigd om de Olympische Spelen van Rio mobiel te volgen.
Voor het onderzoek in opdracht van Facebook ondervroeg GfK 14,371 mensen tussen de 18 en 55 jaar in 17 landen wereldwijd. Nieuwsgierig naar de resultaten. Via deze link kunt u meer vernemen over de onderzoeksresultaten.