De Standaard en Bonka Circus openen het debat

Crea / News

Het grote gelijkWe staan op enkele weken van de verkiezingen van 26 mei 2019. Cruciale verkiezingen, die moeten beslissen over de ploeg die een verdeeld land weer op de rails zal moeten krijgen. Want nog nooit lagen de meningen van de burgers zo ver uit elkaar, en waren die burgers zo overtuigd van hun eigen gelijk. In die tijden van grote overtuiging van het eigen gelijk wil De Standaard meer dan ooit zijn rol als 'bewaker van het objectieve argument' en 'scheidsrechter in het maatschappelijke debat' opnemen. Bonka Circus hielp hen daarbij, met ‘Het grote gelijk’ en een bredere communicatiecampagne in aanloop naar de verkiezingen.
De StandaardHet grote gelijk is een experiment dat deelnemers koppelt aan iemand met een andere kijk op de wereld. Via een web-applicatie kunnen deelnemers enkele vragen beantwoorden om dan gekoppeld te worden aan iemand die helemaal anders denkt dan zij. Vervolgens werden de deelnemers uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan op op zaterdag 4 mei, de dag van Het grote gelijk. Dat gebeurde in eigen buurt, maar 100 duo’s gingen het gesprek ook aan in de KVS in Brussel.
De Standaard Het Grote GelijkBonka Circus stond in voor de branding en de campagne rond dit initiatief van De Standaard, Knack, Bruzz en StampMedia. Daarvoor ontwikkelde het bureau enerzijds een reeks printadvertenties, banners en social ads. Daarin werden mensen getriggerd met polariserende stellingen die grafisch geïllustreerd werden. “Bent u bereid in te leveren om het klimaat te redden”, “Is de slinger van MeToo doorgeslagen?”, “Werkt de politiek in België?”.
De Standaard Het Grote GelijkAnderzijds werkte Bonka Circus ook een reeks social video’s en een televisiespot uit, waarin twee bekende Vlamingen, zoals Herman Brusselmans en Othman El Hammouchi of Luckas Vander Taelen en Slongs, bij elkaar gezet werden om over die stellingen te debatteren. De campagne werd eveneens ondersteund door een radiospot die opriep om mee te doen met Het grote gelijk.

Het grote gelijk kaderde in een bredere communicatiecampagne van De Standaard in aanloop naar de verkiezingen. Daarvoor ontwikkelde Bonka Circus een merknaam, een huisstijl en bijbehorende wervingscampagne.
De Standaard Het Grote GelijkHet antwoord werd ‘05/26. Dag van de waarheid’. 26 mei werd '05/26', om een internationale dimensie toe te voegen een de verkiezingsdag en te het belang van de dag te benadrukken. Ter ondersteuning van de campagne werd een sterk logo ontwikkeld. Een logo dat gewicht geeft aan de verkiezingsdag en de rol van De Standaard in de berichtgeving errond glashelder maakt. Het logo werd zo ontwikkeld, dat het gemodelleerd kan worden naar de redactionele insteek die het ondersteunt. Het werd een keurmerk dat alle communicatie van De Standaard rond de verkiezingen bundelt, en enorm breed en modulair kan worden ingezet, zowel in print als in motion. Zo werd ook het Het grote gelijk een onderdeel van de bredere verkiezingscampagne.
De Standaard Het Grote GelijkOok de wervingscampagne werd geïntegreerd in de bredere communicatie rond de verkiezingen. Dit werd een print- en radiocampagne met als baseline “de feiten liegen er niet om”, die vertrekt vanuit de chaotische tijdsgeest, waarin burgers massaal op straat komen om hun ongenoegen te uiten of overtuiging kenbaar te maken.
Credits:
Client: De Standaard
Client contact: Klaartje Debonnaire, Manu Naert
Strategic Director: Peter Verbiest
Senior creative: Willem Van den Hoof
Creatives: Jesse Vanophalvens, Simon Willems
Account Manager: Annelies Mommen
Project Manager: Lisa Devos
Logo-ontwerp & vormgeving: Uncompressed (Frederick Feyfer, Maarten De Naeyer)
Regie & Redactie: Wannes Peremans
Sound Studio: Raygun