De stevige tred van Walking Men

Vertaalde artikels

Bij Walking Men hebben ze het niet zo voor one night stands. Sinds 2011 heeft het digitale bureau langdurige relaties met zijn klanten opgebouwd als complete en proactieve partner. - Astrid Jansen
Walking Men PUB7
Digital design bureau Walking Men heeft zonder twijfel een goed uithoudingsvermogen. Ze geraken dan ook niet snel opgebrand wanneer ze voor de klant op zoek gaan naar zinvolle digitale ervaringen, of naar ongeveer alles wat een creatieve strategie en vlekkeloze productie vereist. Nu we hen hebben ontmoet, kunnen we met het met zekerheid zeggen: Walking Men is één grote familie, waar turnovers vermeden worden en waar talent op tranversale wijze samenwerkt.
In het begin was er digitaal
Walking Men PUB7
Wanneer algemeen directeur Katelijne Van Loo en technisch directeur Nicolas Glinoer het bureau 17 jaar geleden oprichtten, was de context helemaal anders. Katelijne kwam uit de reclame, en samen met Nicolas was ze « gefrustreerd door de ontoereikende rol van het web in communicatie, » herinnert ze zich. « We dachten dat we het beter konden doen en het internet binnen de marketingmix naar een hoger en professioneler niveau konden tillen. » Het duo heeft niet de ambitie om een groot internationaal bureau te worden met vestigingen in heel Europa. « Ons doel is focussen op kwaliteit. En deze kwaliteit kunnen we alleen bieden als we menselijk van formaat blijven. Ook omdat de mensen die hier werken experts zijn. Ze werken ook nauw samen, er is geen verticale hiërarchie. » De primaire doelen van Walking Men dus.
Walking Men PUB7
Vandaag is het bureau geëvolueerd, omdat het zich aanpaste aan de job. « Maar de basisvisie en de ambities zijn hetzelfde gebleven. De oorspronkelijke identiteit is onveranderd gebleven. Ze behield het formaat dat ze van bij het begin had en ook de basis van het web is niet veranderd: de gebruiker staat nog steeds centraal. » Digitaal is duidelijk geëvolueerd en vormt nu de kern van de zorgen. Voor het digitale bureau is dat natuurlijk een goede zaak, omdat de projecten strategischer zijn dan voorheen en de gebruiker steeds veeleisender wordt. Of ook de klantervaring erg belangrijk is geworden? Ja, die staat centraal in de reflecties. « Er zijn veel nieuwe uitdagingen, en altijd willen we de complexiteit ervan verkennen, » zegt Michele Cinquino, zes jaar ontwerper bij het bureau en nu gespecialiseerd in UX & UI. Lorena Foucher, creative and artistic director, voegt hieraan toe: « Het is een zeer competitieve omgeving. Hoe complexer het is, hoe geïnteresseerder we zijn. We zijn hier om problemen op te lossen rond communicatie en techniek. »
Walking Men PUB7
Knopen ontwarren
Walking Men onderscheidt zich door de sterkte van zijn partnerships, maar ook is het bureau er trots op een team te hebben dat nauw samenwerkt. « Dit is belangrijk. Marianne Lemberger, die zich bezighoudt met content- en digitale strategieën, werkt samen met Michele. De content is vanaf het begin weloverwogen. We vertrekken bij brainstormings over de content en bouwen zo een totaalervaring. » Marianne geeft aan dat ook de relatie met de klanten goed is. « Bij de implementatie van de strategie bijvoorbeeld. Dan werken we echt nauw samen via workshops. » Nooit een lorem ipsum dus bij Walking Men ! Het bureau begrijpt het belang van openheid en werkt in partnership met onder meer DoubleDouble, gespecialiseerd in audiovisueel (animatie en video) of Belly and Brain, waar strategie centraal staat.
Walking Men PUB7
Ook is het nu prettiger om met klanten samen te werken dan vroeger, legt Nicolas Glinoer uit. « Vroeger kwamen de projecten voort uit een technologische behoefte en viel er niet veel over te zeggen. Ook pure branding projecten zonder groot nut zagen we vaak passeren. Tegenwoordig zorgen de professionalisering van de spelers en de volwassenheid van de media ervoor dat projecten langer leven en zinvoller zijn, » aspecten waar Nicolas al lang op zit te wachten. Vandaag ziet de technisch directeur een interessantere werkomgeving, omdat die complexer is geworden en omdat klanten bekwamer zijn geworden, waardoor ze de investering in de digitale wereld beter begrijpen.
Het beste geven om beter te begrijpen
Walking Men PUB7
Het is een eeuwige uitdaging om van je job te blijven houden wanneer deze zo snel evolueert. Hoe dit kan? Lorena legt uit: « Je moet nieuwsgierig zijn, openstaan voor de buitenwereld, voor studenten, voor trends,… Je mag niet alleen op je eiland blijven zitten! » En dat is precies hoe het bureau relevant blijft en de juiste toon aanhoudt. « Elke dag leren we nieuwe dingen, dat werkt motiverend. Maar er is ook de uitdaging van het kwaliteitsbehoud. Dat is een echte uitdaging, » geeft Katelijne Van Loo toe. « We hebben de dagen gekend waarop iedereen dacht – net zoals bij video – dat ze een website konden maken. Maar waarom is het zo duur vragen klanten zich soms af. Wel, omdat het belangrijk is om visuele en technische kwaliteite behouden. Dat is voor sommige klanten niet altijd gemakkelijk te begrijpen, maar waarde blijft belangrijk. » Conclusie: bij Walkin Men gaan ze op een stevig tempo vooruit, maar weigeren ze te snel te gaan!

›    Aantal werknemers: zoveel we er nodig hebben (maar minimum 13, want dat is ons lievelingsgetal).
›    Belangrijkste klanten: SWIFT, Orange, AGC Europe, Lukoil, TreeTop Asset Management, AB InBev.
› De eerste op kantoor: degene die de lichten aandoet.
› De laatste op kantoor: degene die de koekjes mee naar huis neemt.
› De rol van de keuken: immens, we delen er bijna alles! En het ruikt er vaak naar versgemalen koffie.
› Een eventuele verhuizing: staat helemaal niet op het programma. We zijn zo goed gelegen in hartje Brussel, in een van de leukste buurten van de stad.