De stille kracht van Waterloo

Vertaalde artikels

Voor veel creatieve bureaus is Waterloo, slecht 13 km ten zuiden van Brussel, een strategische uitvalsbasis, een verlenging van de hoofdstad.

Photo12SIze-communication-bureau[1]In het rustige en gezapige Waterloo wonen gelukkige en fiere inwoners. Het heeft zo zijn eigen bedaarde sfeer. Wordt de streek niet omschreven als de tuin van Brussel? De gemeente bouwt al sinds jaren aan een culturele en sportieve stad waar het aangenaam wonen is. De streek trekt dan ook steeds meer inwoners aan en dus ook creatieve bureaus die van de aanwezige rust houden. Toch is die liefde beperkt en houden de bureaus hun slagkracht liever in de hoofdstad. Ze beschouwen Waterloo dan ook vooral als een strategische voorpost. “Het is centraal gelegen en is interessant om zowel grote klanten en adverteerders uit Brussel te ontmoeten als om de kleinere lokale adverteerders uit het Waalse gewest te bereiken,” vertelt Coralie Gak, digital expert bij Size Communication. “Dat laat ons toe om een ruim en gevarieerd aantal klanten te bedienen.” Waterloo als tussenzone?

Het Waalse Californië

Aanvankelijk ging het inbound marketingbureau Size Communication van start als klassiek reclamebureau. Maar met de digitalisering van het vak is het radicaal van richting veranderd. “We zijn nu 99% digitaal,” bevestigt Coralie Gak. “We bieden onze klanten een volledige aanpak om hun digitale strategie uit te werken of te optimaliseren. Daarnaast verzorgen we nog steeds een aantal printoplossingen.” En aangezien op dat vlak zowat alles via het internet wordt geregeld, zijn er geen grenzen meer. “Onze internationale klanten verwarren Waterloo met Brussel. Het collectieve onbewuste zegt dat de klanten zich automatisch in eerste instantie tot Brussel richten. Gelukkig gebeuren de eerste contacten nu online waardoor er steeds minder grenzen zijn tussen de steden.”

Photo10TopSecretBureaux

Top Secret betrekt een oud huis, wat het “friendly” aspect van het bureau benadrukt. “De klanten voelen er zich thuis.”

Iets meer in het noorden, niet echt in Waterloo maar halfweg tussen Brussel en Waterloo, huist Top Secret, een 360° communicatiebureau dat oorspronkelijk in Schaarbeek van start ging. “Waals-Brabant heeft altijd een sympathiek en landelijk imago gehad met een hoge koopkracht, wat in ons vak meegenomen is om klanten aan te trekken,” legt managing director Mélanie Dewulf uit. Voor het definitief naar het zuiden van Brussel verhuisde, heeft het bureau drie jaar lang kantoren gehuurd in Sint-Genesius Rode. “We wilden eerst aanvoelen hoe het hier was.”

Top Secret omvat veertien dames die in een gezellige sfeer hard werken. Hun handelsmerk is ook hun erg friendly bedrijfscultuur. Een cultuur die perfect aansluit met de sfeer ten zuiden van Brussel. Het bureau huist nu definitief in Ukkel. “We zitten op de uiterste rand van Brussel,” vervolgt Mélanie Dewulf. “Dicht bij Elsene waar zich talrijke klanten bevinden, vlak bij de autoweg met een grote parking en gemakkelijk bereikbaar. Ukkel is tegelijk Brussel zonder echt stedelijk te zijn en is gekend door veel buitenlanders.” Wat het contact met concurrerende collega’s betreft, is er volgens Dewulf “weinig interactie tussen de bureaus uit de streek, ook al ben ik daar niet tegen. Eigenlijk zijn er maar weinig bureaus zoals wij. We hebben daarentegen meer contact met bureaus uit Brussel. Ons vak speelt zich in grote steden af.”

Een residentiële streek, eerder welgesteld, dicht bij de hoofdstad. Kortom, Waterloo (en de zuidrand van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) is een beetje het Waalse Californië …

Het Top Secret team.

Het Top Secret team.

De aflossing

Na een korte rondgang bij enkele andere creatieve bureaus uit de streek, komen steeds dezelfde woorden terug: “Brussel” en “aangenaam levenskader”. De reactie van Alexis De Ryck, webdevelopper en commercieel manager van ATDesign, vat het goed samen: “Onze klanten zitten voornamelijk in Brussel, het is eerder bij toeval dat wij hier in Waterloo huizen. Het voordeel is het aangename kader. Onze medewerkers komen uit Brussel of uit Waals Brabant, het kantoor is dus gemakkelijk bereikbaar. Toch voelen we ons meer Brusselaars dan inwoners van Waterloo.”

Toch zou het jammer zijn om Waterloo te reduceren tot een stip op de kaart. Want ook al betreurt Mélanie Dewulf hogerop een gebrek aan interactie tussen de bureaus ten zuiden van Brussel, ze wijst er op  “dat er veel in de streek gebeurt.” Xavier Caytan, general manager van Créaset uit Eigenbrakel, heeft het zelfs over een bruisende regio. “Dit is het dynamische hart van Waals-Brabant,” zegt hij. “Hier heerst een echte ondernemende energie.” Créaset is van oorsprong een drukkerij en werd door de jaren heen steeds creatiever. Nu is het een vaste waarde in de streek en vreest de talrijke directe concurrenten uit de buurt niet. “Onze voornaamste concurrent betrekt het gebouw hiernaast,” legt Xavier Caytan uit. “Dat is heel normaal, aangezien we in een industriële zone zitten. Dat toont meteen ook aan dat de gemeente ruimte schept om bedrijventerreinen aan te leggen. Op die manier trekken ze ook nieuwe inwoners aan want die weten dat er hier werk te vinden is. En dat is geen recente dynamiek. Die beweging is 10 tot 15  jaar geleden op gang gekomen. We krijgen nu een generatie van kinderen die hier geboren zijn en voor de aflossing zullen zorgen.”

Vroeger ging de jeugd naar Brussel om uit te gaan, vandaag niet meer. “Ze hebben hier alles wat ze nodig hebben, het is veiliger en ze moeten zich minder ver verplaatsen,” vervolgt Xavier Caytan. “Ze hebben er ook alle baat bij om hun project in deze streek op te starten.” Hij wijst verder op de internationale dynamiek in Waterloo, waarbij buitenlandse ondernemingen zich in de omgeving vestigen omdat het vlak bij Brussel, de luchthaven en verschillende autowegen ligt. “Bovendien vinden ze in Waals-Brabant personeel dat bij hun cultuur aansluit. De lokale jeugd reist veel, volgt Erasmusprogramma’s, spreekt verschillende talen en begrijpt ook andere culturen.” Want ook dat is de kracht van de streek rond Waterloo. Dus toch niet zo gezapig?