De strijd om content

Media / News

Grote streamingplatforms investeren fors in content en beginnen eigen (streaming)programma’s te ontwikkelen. Hoe versterken RTBF en RTL in deze context hun aantrekkelijkheid, hun… exclusiviteit? Hoe diversifiëren ze? Wat zijn hun contentstrategieën?

Tot nu toe heeft geen enkel programma van eender welke streamingdienst het succes van de ‘Koh-Lanta’s’ (de Waalse tegenhanger van ‘Expeditie Robinson’) of ‘Star Academy’s’ van deze wereld kunnen overtreffen. Toch kost de productie van een aflevering van ‘The Crown’ zo’n 13 miljoen dollar, een van Koh-Lanta slechts 500.000. Of de televisiezenders zich stilaan vragen moeten beginnen stellen? Neen hoor. Televisie bestaat in 2023 zeventig jaar, en de zenders? Die hebben zo hun eigen superkrachten. Het aspect ‘gezelschap’ bijvoorbeeld.

Gezelschap

Sophie Benoit, head of linear tv media programming en haar collega Sandrine Graulich, head of front page editorial, vertellen ons over de contentstrategie van de RTBF: “De lineaire codes moeten gerespecteerd worden, en van daaruit kunnen we alles maken wat we willen.” ‘Stoemp, Pèkèt… et des rawettes’ illustreert dat mooi. Het programma scoorde mooie cijfers in prime-time, gedragen door zenderkanon Fanny Jandrain. Maar wat zijn die lineaire codes waar de dames het over hebben? “Tijdige afspraken en innemende schermgezichten. Te veel voorwaarden moeten vermeden worden. We moeten het het publiek zo gemakkelijk mogelijk maken en iedereen proberen meekrijgen. Een goed idee wordt ook editoriaal gedragen. Zo dragen we het allemaal samen.” Hoewel er lang niet altijd meer live naar televisie gekeken wordt, blijven de zenders hun sterkte halen uit hun verbindende factor. Sophie Benoit gaat verder: “We moeten mee zijn met ons publiek. Zij willen een live link met media. Reactiviteit en actualiteit, of het nu om cultuur, politiek of sport gaat, zijn erg belangrijk. Dat hebben we gezien met de finale van de Champions League op RTL. We moeten mee zijn met de actie en beweging.” Nog een voordeel van lineaire televisie: de kijker hoeft geen keuze meer te maken. “We leven in een wereld boordevol keuze, soms weten we niet meer wat te kiezen, en dus kiezen we opnieuw voor een medium dat die keuze voor ons maakt.”

[...] Lees het volledige artikel hier