De toekomstbureaus zijn er al!

Vertaalde artikels

In oktober 2011 hield AdForum een vergadering in New York, zoals elk jaar. Consultants en leidingsgevenden van bureaus maakten er zoals steeds een balans op van de evoluties in het vak en de belangrijkste tendensen. Uit het soort werken dat meestal wordt bekroond op creatietieve competitiies blijkt duidelijk dat klassieke bureaus niet langer bestaan. In een behalve honkvast publiek hebben ze een totaal nieuw gedaante aangenomen. Ze vinden voor d eproblemen van hun klanten waarbij ze veel verder kiken dan de traditionele antwoorden in televisie en print.
Reclamecampagnes hebben vandaag een uiterst gesofisticeerd niveau bereikt. Er is geen vergelijk meer met vroeger. Het bureaumodel is dan ook grondig geëvolueerd. Die verschuiving werd grotendeels veroorzaakt door de alomtegenwoordigheid van internet en de ontwikkeling van nieuwe technologieën, die samen nieuwe tools en nieuwe commmunicatiekanalen hebben doen ontstaan. Het arsenaal aan beschikbare middelen en te ontdekken actieterreinen in exponentieel toegenomen, wat de interactiviteit en de resultaten op een zeer hoog niveau heeft getild. Campagnes zijn tegelijkertijd creatief en efficiënt.
Een evolutie die ook uit de doeken wordt gedaan in dit dossier door twee deelneemsters aan AdForum, het jaarlijkse evenement dat een must is geworden: Deborah Malone, global President en Executive Director van IAA, en Florence Garnier, consultant en oprichtster van het Franse Marketing Efficiency.