De tweekoppige wolf

Vertaalde artikels

it runs in the family fr
Laurent en Nicolas Monnoyer houden ervan om elkaar te plagen. De twee ceo’s van Big Bad Wolf zijn bloedbroeders en dat voel je. In de schilderachtige omgeving van de oevers van het meer van Genval vinden ze het reclamebureau van morgen uit, door de gebaande paden te vermijden en zo de kaarten van de communicatie te herschikken. - Astrid Jansen
Zouden jullie elkaars werk kunnen doen?
Nicolas: Als de ene afwezig is, kan de andere overnemen. We doen alles samen. Het is onmogelijk uit te leggen hoe we ons werk plannen. Het gebeurt natuurlijk, instinctief.
Laurent: We voeden elkaar. Ik kom uit de digitale marketing, terwijl Nicolas – gepassioneerd door nieuwe technologieën – afkomstig is uit de audiovisuele industrie en veel ervaring heeft in 3D en speciale effecten. Deze tweekoppige wolf is net zo belangrijk voor Big Bad Wolf: een bureau met twee ceo’s is uitzonderlijk. We hebben al vaak het advies gekregen om onze verantwoordelijkheden duidelijk te verdelen, maar we hebben sinds jongs af aan de gewoonte om samen te werken. In zaken schept dat een natuurlijk pingpongspel.
Wat betekent het om samen met familie te werken? Het klinkt belangrijk voor jullie.
Laurent: Er is geen vertrouwensprobleem en alles wordt gezegd. Alles gaat dus sneller. En we koesteren geen wrok.
Nicolas: We zijn minder dan één jaar uit elkaar geweest. We staan al heel lang dicht bij elkaar in levensprojecten.
Houden jullie privé en professioneel gescheiden?
Laurent: Er kan wel eens een overlap zijn, maar we zijn er in geslaagd om een stap terug te zetten en een gezonde scheiding te maken tussen discussies over het werk en discussies over familie. We maken zelfs geen te groot onderscheid tussen privé en professioneel, omdat we ervan overtuigd zijn dat ons werk een passie is dat ons gelukkig moet maken. De scheiding is er eerder op vlak van tijd, omdat we ook van onze kinderen willen genieten.
Nicolas: We staan familiaal heel dicht bij elkaar, ook geografisch gezien. En soms zijn we blij dat we in de privésfeer nogal ruwe onderwerpen kunnen bespreken. We proberen ook niet elke familievergadering in een raad van bestuur te veranderen.
Waarom hebben jullie Big Bad Wolf opgericht? Om kennis te kunnen delen rond marketing en nieuwe technologieën ?
Laurent: Inderdaad! Vijftien jaar geleden zouden onze beroepen elkaar nooit gekruist zijn. Toch slaagden we erin om onszelf in een verre toekomst te projecteren. Sinds 2006 stort het klassieke bureau model in. In 2011 wilden we een bureau opstarten voor de nieuwe generatie. Het oude model is tegenwoordig verouderd omdat het gedrag van de consument veranderd is. Voor ons bureau waren twee essentiële ingrediënten nodig: alle functies die nodig waren voor communicatie en alle functies met betrekking tot nieuwe technologieën. Daarna hebben we consultancy toegevoegd. Dit nieuwe model kan worden gecreëerd door overname, maar we denken helemaal herbeginnen de beste manier is. Dat is meer solide op lange termijn.
Nicolas: Wanneer dit door overname gebeurt, zijn er minder directe synergieën tussen de verschillende bedrijven en wordt interne concurrentie tot stand gebracht. Om te beginnen hadden we een gemeenschappelijk DNA en alle vaardigheden nodig om ons ecosysteem te creëren, om maar te zwijgen van een getalenteerde persoon voor elke baan. Er is nood aan incubatietijd. Dit is wat we hebben gecreëerd, hoewel er nog veel te doen is.
Is de klant ook verouderd?
Nicolas: De relatie tussen merk en consument zal radicaal veranderen en zal geen ruimte meer laten voor reclame zoals we die nu kennen. Er zal altijd die notie van storytelling zijn, maar het panorama zal veranderen. Klanten die mee willen doen aan deze evolutie moeten al beginnen met werklocaties en workshops. Daarom bieden we advies en ondersteuning bij het experimenteren met digitale oplossingen die hun bedrijf kunnen transformeren. Bij Big Bad Wolf moeten we jongleren met verkoopcycli met twee snelheden. Enerzijds reageren we op de onmiddellijke behoeften in de huidige marketing en dan zijn er de eisen die ons een beetje isoleren op de markt, omdat ze gekoppeld zijn aan zeer strategische projecten van transformaties op lange termijn.
Laurent: We hebben zeer conservatieve en historische klanten zoals Leonidas, en zelfs zij willen veranderen. Wanneer we met een klant beginnen, vragen we ons eerst af of merkervaring belangrijk is voor hem. Als dit aspect wordt gecombineerd met de technologische kant is het een ideale klant voor Big Bad Wolf. We werken bijvoorbeeld samen met de nieuwe luchtvaartmaatschappij Air Belgium, die zijn manier van werken op het vlak van marketing herziet. Ze zien ons niet louter als een bureau, maar als een vaste partner. Vandaag zijn er niet veel klanten die dit begrepen hebben.
Wat blijft jullie motiveren om jullie job te doen?
Laurent: Ik wil de sector doen evolueren, bedrijven helpen om op te vallen met toegevoegde waarde die iedereen ten goede komt. Het technologische aspect fascineert me ook, en natuurlijk ook het menselijke avontuur en het creatieve aspect. We breken uit de fase van onderaanneming en dat vind ik geweldig! Het is een echte culturele uitdaging.
Nicolas: We leven in een conservatieve en beschermende wereld die vertraagt. Op kleine schaal kunnen wij modellen vernieuwen en de status-quo verwerpen. Onze passie wordt geleid door de wens om altijd te blijven uitvinden. Dat is geweldig. Iedereen houdt ervan om in zijn zetel te zitten en plots een geniaal idee te bedenken.