De vierde industriële revolutie in met Thierry Geerts

Innovation / Media / News

BMMA Thierry GeertsDat Thierry Geerts, Country Manager van Google BeLux, van plan is om ons met Digitalis stevig op de digitale wereldkaart te zetten, wisten we al. Het hoe en waarom lichtte hij echter, op 27 september, voor het eerst in het openbaar toe tijdens een BMMA Lunch bij Jeux d’Hiver.
Toeval of niet: net op dezelfde dag dat Thierry Geerts ons bij de BMMA ontving, vierde Google de 20-jarige bestaan van zijn zoekmachine. Het ideale moment om het met ons te hebben over de 20 jaren die nu nog moeten komen, en de rol die ons land daarin zal (moeten) spelen. Hoe zullen we, in een wereld waarin dagelijks 4 miljard mensen verbonden zijn met het internet en toegang hebben tot informatie, omgaan met de volgende en vierde industriële revolutie? “Wat we nu meemaken is een even grote verandering voor de maatschappij als destijds met de industriële revolutie,” zegt Thierry Geerts. “Als we vandaag een app willen maken die 100 miljoen mensen bereikt, zoals Whatsapp, moeten we terug focussen op het individu. We moeten technologie beheersen en ons businessmodel heruitvinden, en het meest essentiële in deze verandering zal de mens zijn.”
BMMA Thierry GeertsAls voorbeeld reikte de Country Manager van Google Belux ondermeer Airbnb aan. “Airbnb is vandaag meer waard dan het Hilton. Waarom? Omdat ze beter begrijpen wat we vandaag willen wanneer we op vakantie zijn. En die interesse in de noden van de klant is kopieerbaar in België. We moeten onszelf de vraag durven stellen: hoe gebruikt onze klant ons product? En als zij naar links gaan, moeten we mee.” Om hierin te slagen, moeten al onze diensten vooraan gepersonaliseerd, naadloos en snel zijn. “We willen persoonlijk benaderd worden. Uit onderzoek blijkt dat klanten maar 1 op 3 merkervaringen als nuttig aanschouwen. Van uiterst belang hierin is audience data en machine learning. Daarnaast moet je proces naadloos en vlot verlopen: wie een hotel wil boeken, krijgt al snel te maken met websites die niet aangepast zijn aan mobiel gebruik. En dat terwijl je met spelers als Booking.com vandaag in 3 klikken een kamer gereserveerd hebt. Ook de gewenste snelheid spreekt voor zich: een besteld product binnen de week leveren is niet meer snel genoeg, zeker niet als je hebt morgen al in huis kan hebben met Zalando.”
Om dieper in te gaan op het onderwerp, presenteerde de BMMA na de lunch drie start-ups die een voorbeeld zijn in termen van digitale innovatie op het gebied van retail, onderwijs en mobiliteit. Stephan Salberter, Managing Director van Ecole19, kwam een nieuwe vorm van onderwijs toelichten. Een school, met ultramoderne campus in Ukkel, zonder kosten en zonder professoren of diploma's. Ecole19, dat op 1 oktober het schooljaar start, kan rekenen op de steun van 42, de beste software-developmentschool ter wereld, en geeft zo een belangrijke groep binnen België de kans om werk te vinden: jongeren van 18 tot 30 jaar. Donald Staar, Founder van Look Live Media, had het op zijn beurt over Veriflix, een applicatie die mediabedrijven helpt om sneller betrouwbare nieuwsvideo’s te vergaren. Via de app kunnen ze een eigen team van journalisten samenstellen, die op hun beurt onderling snel en gemakkelijk video’s kunnen delen. Daarmee wil het ondermeer de strijd aangaan tegen ongecontroleerde video’s en fake news. Afsluiten deed Lionel Soccal, Industry Manager bij Google Belgium, met meer inzicht over retail: “Content wil niet alleen zeggen producten leveren, maar ook inspireren. We moeten een beter zicht krijgen op onze shoppers. De uitdaging zal zijn om ze te hergroeperen in een cloud en te begrijpen welke aankopen ze online doen en welke in de winkel.”