Onze steden zijn heel divers. Samenleven in zo’n diverse stad vraagt soms wat begeleiding. Atlas, integratie en inburgering Antwerpen, ondersteunt en informeert organisaties en nieuwe en oude Antwerpenaren. Atlas vroeg aan Untitled Workers Club om hun organisatie en werking beter bekend te maken bij de inwoners van Antwerpen.
Untitled Workers Club kwam met het concept om de meest gestelde vragen gewoon aan kinderen voor te leggen. Kinderen maken minder scheiding tussen “wij” en “zij” en geven daarom vaak spontaan een goed antwoord op vragen die voor volwassenen niet altijd evident zijn, bijvoorbeeld: Mag ik ‘allochtoon’ zeggen? Kan ik mijn Marokkaanse collega meevragen om iets te gaan drinken na het werk? Mijn collega wil bidden. Kan dat?
“De gedragswetenschap leert ons dat heel wat campagnes tegen discriminatie spijtig genoeg niet werken”, zegt Sana Sellami (D&I expert van Untitled Workers Club). “De campagnes starten vaak met een vooroordeel om deze vervolgens te weerleggen. Het probleem is dat onze hersenen het vooroordeel eerst zien en daardoor wordt heel onbewust de bevestiging van het vooroordeel opgeslagen in ons brein. Dergelijke campagnes — hoe goed ze ook bedoeld zijn — hebben m.a.w. een averechts effect: het vooroordeel wordt groter. Met deze campagne vertrekken we vanuit een gewenst gedrag of sociale norm: leven in een diverse stad is niet moeilijk, zelfs kinderen weten hoe dit moet. Heb je toch wat meer informatie nodig? Vraag het dan gewoon aan Atlas.”
De antwoorden van de kinderen zijn ontwapend, grappig, en to the point. “Opvallend was dat heel wat kinderen ook bijzonder sensitief zijn rond diversiteit en inclusie. Het is mooi om vast te stellen dat de nieuwe generatie echt mee is,” besluit Sana Sellami.
Untitled Workers Club werkte voor de productie samen met Apollonia en met regisseur Sarah Kasmi. Zij is niet alleen een regisseur met tal van internationale nominaties en awards. Ze past perfect bij de visie van Untitled Workers Club, omdat ze talent veel belangrijker vindt dan iemands achtergrond en sociale milieu en dus heel wat van haar acteurs via street casting selecteert.
Er werden 16 verschillende filmpjes gemaakt en een landingspagina. Deze worden in verschillende fasen ingezet op sociale media. Ook in OOH zullen de vragen zichtbaar worden in het straatbeeld van Antwerpen. De campagne start in juni en loopt tot en met september.
Credits
Klant: Atlas, integratie en inburgering Antwerpen
Contactpersoon: Benjamin Weyts
Agency: Untitled Workers Club
Strategie en creatie: Sana Sellami, Hamza Ouamari en Gwenn Nevelsteen
Project manager: Nora Lahssini
Design: Emiel Raeymaekers & Britt Helbig
Productie: Apollonia
Regisseur: Sarah Kasmi
Social media aankoop: S1 agency
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]