De waarheid komt uit de kindermond (weten ook Atlas en UWC)

Crea / News

Onze steden zijn heel divers. Samenleven in zo’n diverse stad vraagt soms wat begeleiding. Atlas, integratie en inburgering Antwerpen, ondersteunt en informeert organisaties en nieuwe en oude Antwerpenaren. Atlas vroeg aan Untitled Workers Club om hun organisatie en werking beter bekend te maken bij de inwoners van Antwerpen.

Untitled Workers Club kwam met het concept om de meest gestelde vragen gewoon aan kinderen voor te leggen. Kinderen maken minder scheiding tussen “wij” en “zij” en geven daarom vaak spontaan een goed antwoord op vragen die voor volwassenen niet altijd evident zijn, bijvoorbeeld: Mag ik ‘allochtoon’ zeggen? Kan ik mijn Marokkaanse collega meevragen om iets te gaan drinken na het werk? Mijn collega wil bidden. Kan dat?

“De gedragswetenschap leert ons dat heel wat campagnes tegen discriminatie spijtig genoeg niet werken”, zegt Sana Sellami (D&I expert van Untitled Workers Club). “De campagnes starten vaak met een vooroordeel om deze vervolgens te weerleggen. Het probleem is dat onze hersenen het vooroordeel eerst zien en daardoor wordt heel onbewust de bevestiging van het vooroordeel opgeslagen in ons brein. Dergelijke campagnes — hoe goed ze ook bedoeld zijn — hebben m.a.w. een averechts effect: het vooroordeel wordt groter. Met deze campagne vertrekken we vanuit een gewenst gedrag of sociale norm: leven in een diverse stad is niet moeilijk, zelfs kinderen weten hoe dit moet. Heb je toch wat meer informatie nodig? Vraag het dan gewoon aan Atlas.”

De antwoorden van de kinderen zijn ontwapend, grappig, en to the point. “Opvallend was dat heel wat kinderen ook bijzonder sensitief zijn rond diversiteit en inclusie. Het is mooi om vast te stellen dat de nieuwe generatie echt mee is,” besluit Sana Sellami.

Untitled Workers Club werkte voor de productie samen met Apollonia en met regisseur Sarah Kasmi. Zij is niet alleen een regisseur met tal van internationale nominaties en awards. Ze past perfect bij de visie van Untitled Workers Club, omdat ze talent veel belangrijker vindt dan iemands achtergrond en sociale milieu en dus heel wat van haar acteurs via street casting selecteert.

Er werden 16 verschillende filmpjes gemaakt en een landingspagina. Deze worden in verschillende fasen ingezet op sociale media. Ook in OOH zullen de vragen zichtbaar worden in het straatbeeld van Antwerpen. De campagne start in juni en loopt tot en met september.

 

Credits

Klant: Atlas, integratie en inburgering Antwerpen

Contactpersoon: Benjamin Weyts

Agency: Untitled Workers Club

Strategie en creatie: Sana Sellami, Hamza Ouamari en Gwenn Nevelsteen

Project manager: Nora Lahssini

Design: Emiel Raeymaekers & Britt Helbig

Productie: Apollonia

Regisseur: Sarah Kasmi

Social media aankoop: S1 agency