De winnaar van de Best Liquors & Spirits Brand 2023 is... Martini

Best Brands / News / Research

Bij de Best Brands 2023 is Martini de overduidelijke leider in de Best Liquors and Spirits categorie, met de hoogste Share of Wallet en Share of Soul. Vooral hun Share of Wallet score laat de concurrentie ver achter zich. We spraken met Charlotte D'Hoogh, Brand Director Benelux-Nordics bij Martini.

Martini wint opnieuw de eerste plaats in Best Liquors and Spirits! Wat vind je van deze overwinning?

We zijn erg blij dat we deze prijs hebben gewonnen. Ik voel me trots en nederig om op deze manier erkend te worden, en het motiveert ons om de fantastische reis die we met Martini maken voort te zetten. Het ontvangen van de prijs voor Beste Alcoholische Dranken is de erkenning dat MARTINI een aperitieficoon is, geliefd bij de Belgen.

Deze prijs is niet alleen een weerspiegeling van de marketinginspanningen, maar van het harde werk en de toewijding van ons hele team. We zijn supertrots dat we de prijs voor het derde jaar op rij winnen, en dit jaar is het extra bijzonder omdat Martini in 2023 160 jaar bestaat. Door de eeuwen heen staat Martini symbool voor tijdloze stijl en elegantie. Voortbouwend op het iconische Italiaanse erfgoed van het merk vieren we onze verjaardag - samen met onze consumenten - met een eerbetoon aan een icoon. 

Martini is het winnende merk met het hoogste Share of Wallet en Share of Soul. Welke inspanningen hebben jullie dit jaar geleverd om jullie aanbod aantrekkelijker te maken voor de consument?
We hebben een zeer consistente en eenvoudige strategie die erop gericht is de perceptie van ons merk bij de consument te vergroten en de algemene 'aperitivo'-ervaring te verbeteren. Zoals we vaak zeggen, we verkopen geen flessen, we bouwen momenten die ertoe doen, één drankje per keer. Wij geloven dat het ons doel is rituelen in het echte leven op gang te brengen die mensen samenbrengen voor belangrijke momenten van viering, gesprek en bezinning.

Via marktonderzoek luisteren we naar onze Belgische consumenten om beter aan hun behoeften te voldoen, we stoppen nooit met investeren - zelfs in moeilijke tijden - om de merkbekendheid te vergroten en een breder publiek te bereiken, we innoveren op het gebied van mindful drinken en richten ons op het verschijnen op de juiste plaats, van strandbars over verfijnde restaurants tot festivals. 

In het algemeen hebben deze inspanningen ons geholpen de zichtbaarheid en aantrekkingskracht van ons merk te vergroten en een sterke relatie op te bouwen met consumenten en klanten. 

Hoe verklaar je het toenemende economische succes van Martini?
Ons succes is een combinatie van strategisch denken, sterke partnerschappen, focus op innovatie en toewijding aan klanttevredenheid. 

Bij Bacardi-Martini hebben we de eer om te werken voor het grootste particuliere gedistilleerdbedrijf, wat ons het voordeel geeft van een lange-termijnaanpak bij het opbouwen en investeren achter deze prachtige iconische merken die we in onze portefeuille hebben. 

Je vermeldde vorig jaar dat consumenten vaker kiezen voor laag- of niet-alcoholische dranken. Hoe blijft Martini bij met deze "trend"? 
We zien dat de Belgische consument keuzes maakt en kwaliteit verkiest boven kwantiteit. De groeiende trend van de 'Sober Curious' is zeer interessant; hij vertegenwoordigt een verschuiving in de maatschappelijke houding tegenover alcohol en een groeiende wens van individuen om gezondere en bewustere keuzes te maken wat betreft hun drinkgewoonten.

MARTINI maakt deel uit van de no & low alcohol movement sinds de jaren 1900, toen Amerika in 1920 het verbod invoerde en MARTINI zijn eerste alcoholvrije vermouth creëerde. 

Als merk en marktleider is het onze verantwoordelijkheid om opties te bieden met een lager alcoholpercentage en elk moment inclusief te maken, ongeacht persoonlijke voorkeur. Wij doen geen concessies aan smaak of drinkervaring. Om voorop te blijven lopen in deze 'trend' gaat onze inzet verder dan het introduceren van nieuwe producten, we streven ernaar om consumenten voor de lange termijn op te leiden & te inspireren.

Jullie cross-selling score steeg met 3% in vergelijking met vorig jaar en is daarmee de hoogste in zijn categorie. Welke acties hebben jullie dit jaar ondernomen om deze score te verbeteren? 
Het mooie van Martini is dat we een Martini hebben voor iedereen, ongeacht de gelegenheid. Van een klassieke Negroni op een vrijdagavond tot een meer feestelijke prosecco om een speciaal moment te vieren; een Bellini met je vrienden of een niet-alcoholische optie als je de alcohol bite niet wilt. Maar ons sterkste voordeel kan ook onze grootste zwakte zijn. We hebben zo'n breed assortiment dat we de consument moeten begeleiden bij het navigeren door het assortiment. Voorlichting is essentieel op het moment van aankoop, of dat nu in de winkel is of in een café. 

Deze prijs is opnieuw een mooie bevestiging dat onze portfoliostrategie werkt en dat de consument begrijpt waar Martini voor staat. 

Waar kijk je dit jaar het meest naar uit? 
In 2023 viert Martini zijn 160e verjaardag en dit is het begin van iets groots voor het merk. Er zijn niet veel merken die kunnen zeggen dat ze ouder zijn dan het land Italië zoals wij dat kennen! Dus we zullen dit vieren op een manier die alleen Martini kan vieren. Er komt nog meer!