De winnaar van de nieuwe categorie 'Best Water Brand 2023 : Spa

Best Brands / News / Research

Spa is de marktleider binnen deze categorie, met de hoogste Share of Wallet en Share of Soul. De Best Brand scoort ook het hoogste op Cross-Selling Potential en haalt een Awareness score van 99%. We spraken hierover met Mélanie Decelle, Brand Equity & Innovation Director bij Spadel Group.

Gefeliciteerd met jullie overwinning! Wat vind je ervan?
Het hele Spa-team is bijzonder trots! We zien het als het resultaat van een groot collectief werk op totaal bedrijfsniveau... maar bovenal het resultaat van onze gretigheid om onze consumenten op de beste en meest verantwoordelijke manier te dienen.

Spa is de marktleider binnen deze categorie, met de hoogste Share of Wallet en Share of Soul. Hoe verklaar je dit succes? 
Spa is inderdaad een uniek lokaal merk, met een sterke erfenis, een merk dat door de jaren heen een speciale plaats in het hart van de Belgische consument heeft verworven. 

En er zijn een paar redenen waarom het merk zo populair is: 
✓ Ondanks zijn lange geschiedenis heeft het merk zijn succes nooit als vanzelfsprekend beschouwd: Spa vindt zichzelf voortdurend opnieuw uit om echt iedereen te helpen beter te drinken en een gezonder leven te leiden. Het serveert al jaren hetzelfde zuivere mineraalwater, maar past zijn formaten, zijn portfolio en zijn communicatie aan om te voldoen aan de veranderende behoeften van zijn consumenten, generatie na generatie.

✓ Spa en haar moederbedrijf Spadel onderscheiden zich ook in de gretigheid om zaken te doen... maar niet tegen elke prijs, door maatschappelijk verantwoord ondernemen en positieve impact op lokale gemeenschappen te integreren als een belangrijke prestatie-indicator in alles wat we doen.

Daarom kiezen we er bewust voor om ons water niet verder dan 500 km van de bron te verkopen en zijn we zo ingebed in de lokale economie en de lokale gemeenschappen... 

Onze relatie met Belgische consumenten is een tweerichtingsrelatie met wederzijds respect... en dat verklaart waarschijnlijk ook zo'n hoge Share of Wallet en Share of Soul.  

Het thema van deze editie is "No Future". Hoe beheert Spa zijn vooruitgang in een onzeker landschap? Heeft deze crisis jullie marketingstrategie veranderd? 
Om te beginnen blijven we positief en in plaats van te denken aan "Geen toekomst", willen we geloven in een mooie toekomst!   

We onderschatten de context waarin we ons bevinden niet: als bedrijf worden we geconfronteerd met dezelfde uitdagingen als onze consumenten met constante instabiliteit, stijgende energieprijzen en grondstofkosten, … Maar we zien het eerder als een kans om onszelf uit te dagen: hoe kan Spa relevant blijven in de veranderende consumentenomgeving, hoe kunnen we onze energiebesparingsprogramma's versnellen om onze manier van werken te optimaliseren... 

Als familiebedrijf veranderen we onze visie en plannen niet op basis van korte-termijnverwachtingen van belanghebbenden, zelfs niet in de meest onzekere context, maar blijven we ons concentreren op onze missie en ambities op nieuwe en creatieve manieren!

Jullie lanceerden het Spa Reine Eco Pack. Zijn jullie van plan om nog andere aanbiedingen te lanceren om een duurzamere/plasticvrije toekomst tegemoet te gaan?   
Spawater is een ware schat van de natuur en wij stellen de zuiverheid en kwaliteit van ons natuurlijk mineraalwater als onze eerste prioriteit en kiezen altijd de meest relevante verpakking om het te bewaren. 

Maar Spa is ook een sterke marktleider en onze leiderspositie brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om de uitdagingen van onze categorie aan te pakken, consumenten verwachten niet minder van ons.

Daarom hebben we bijvoorbeeld het Spa Reine 5L Eco-pack gelanceerd... en later dit jaar zullen we zelfs een 10L Eco-pack lanceren!

Voor de toekomst hebben we een rijke innovatiepijplijn, gedreven door een ambitieuze MVO-strategie, en we zullen de categorieën waarin we aanwezig zijn blijven ontwrichten om onze consumenten natuurlijkere en duurzamere alternatieven te bieden.

Het merk Spa heeft nog veel te bieden en te verrassen... dus blijf op de uitkijk!