Famous Relations is opgericht vanuit de overtuiging dat het vertellen van verhalen de sleutel is tot een succesvolle PR-campagne en creëert authentieke verhalen die de essentie van bedrijven en merken weergeven. Deze aanpak, gericht op persrelaties en influencer marketing, heeft de onderscheidende identiteit van Famous Relations in het landschap van communicatiebureaus gesmeed. Het nieuwste initiatief van het bureau, Famous Creators, is een innovatieve fusie van de vaardigheden van FamousGrey en Famous Relations en werd afgelopen oktober gelanceerd. Deze nieuwe entiteit bevindt zich op het kruispunt van influencer marketing en UGC (User-Generated Content) en biedt sociale inhoud van hoge kwaliteit die is afgestemd op de doelcultuur en voldoet aan specifieke marketingdoelstellingen, zo luidt het. Onder de content creators met wie Famous Creators samenwerkt is Clara Laureys, te gast in onze volgende podcast, Team Talk Radio. In afwachting van die aflevering sprak PUB met Déborah De Klerck, Managing Director bij Famous Relations, die een paar vragen beantwoordde over de functie van Content Creator en de betrokkenheid van Famous.
PUB: Hoe zou je Famous Relations omschrijven?
Déborah: Famous Relations is een in Brussel gevestigd PR-bureau dat bijna 10 jaar geleden werd opgericht.
Onze belangrijkste expertises zijn persrelaties en influencer marketing.Bij Famous Relations geloven we dat het startpunt voor elke succesvolle PR-campagne storycrafting is, wat betekent dat we samen met onze klanten op zoek gaan naar verhalen die eigen zijn aan het bedrijf of het merk en dat we die zo ontwikkelen dat ze zo relevant mogelijk zijn voor de stakeholders, of dat nu de pers, influencers of anderen zijn.
Waaruit bestaat Famous Creators en wat was de behoefte aan deze nieuwe eenheid (wat is het, wanneer is het opgezet, enz.)?
Famous Creators is een nieuwe oplossing die is gecreëerd door de expertise van FamousGrey en Famous Relations te combineren. Het werd in oktober gelanceerd. Het doel is om onze klanten te voorzien van kwalitatieve sociale content die aansluit bij de cultuur van de doelgroep en voldoet aan vooraf gedefinieerde marketingdoelstellingen. Hiervoor doen we een beroep op online contentmakers die geselecteerd zijn op hun creatieve vaardigheden en hun band met de doelgroep. De creatieve en digitale expertise van FamousGrey in combinatie met de expertise van Famous Relations op het gebied van influencer marketing stelt ons in staat om lokaal relevante, creatieve en boeiende content aan te bieden, die merken soms schijnen te missen in hun digitale strategie.Famous Creators zit ergens tussen influencer marketing en UGC in.
Wat is het verschil tussen content creators en influencers?
Influencers worden gevolgd om wie ze zijn: het zijn persoonlijkheden die communiceren over een of meer onderwerpen en daarbij sociale netwerken gebruiken als hun belangrijkste distributiekanaal. De grootte van de community van een influencer (het aantal volgers/abonnees) is een van de criteria om hen te selecteren voor een campagne.
Een content creator is iemand die een bepaald talent heeft ontwikkeld voor het maken van online content, het produceren van creatieve en boeiende content van hoge kwaliteit. De grootte van hun community is echter geen selectiecriterium.I n feite wordt hun content alleen gepubliceerd op de kanalen van het merk waarmee ze samenwerken. Influencer = wie, creator = wat?
Wie zijn de bekendste persoonlijkheden met wie jullie samenwerken?
Wat betreft content creators is de strategie om niet met bekende persoonlijkheden te werken. Dat is niet ons (primaire) selectiecriterium.Maar om er een paar te noemen: we hebben al samengewerkt met Abulic, Vincent Billaroch, Victorien Loriers, Clara Laureys en Jonathan Krego.
Wat influencers betreft, is de lijst lang, want we zijn al sinds het begin actief in deze sector. We werken regelmatig met profielen als Silent Jill, Maliciadorable, Vidal Alexe, Paul Delrez, Juliette Bonhomme en anderen.
Hoe zit het met merken?
We hebben 'Creators'-campagnes opgezet met Aperol, Coca-Cola (Fuze Tea), Proximus en Huyndai. Klanten als Constructiv en Philips hebben ons ook hun vertrouwen geschonken en er zitten nieuwe campagnes in de pijplijn.
Hoe zijn jullie met Clara Laureys gaan samenwerken?
We werken op lange termijn samen met Clara voor de 'TechLab'-campagne van Proximus. Dit zijn videocapsules die op TikTok worden gepubliceerd om een jong publiek te informeren over nieuwe technologische ontwikkelingen en om tips en trucs in deze sector te delen.In TechLab is Clara de side-kick van Vincent Billaroch. Samen geven ze een geweldige energie af die de inhoud nog dynamischer maakt. Bovendien wordt deze inhoud gefilmd in onze eigen studio, in de kantoren van de WPP-campus, en geproduceerd door FamousGrey. De Proximus TechLab-campagne is een perfect voorbeeld van hoe FamousGrey en Famous Relations hun expertise kunnen combineren: digitale strategie, creatief concept, profielen vinden en contacteren, castings organiseren, de studio ter beschikking stellen, de designers briefen, de opnames, postproductie, media, enzovoort.
Hoe koppel je de juiste contentmaker aan het juiste merk (onderzoek je bijvoorbeeld de content van de maker om er zeker van te zijn dat deze bij het merk past)?
Deze fase is cruciaal voor het succes van een campagne. Daarom maken we er een erezaak van om bij de selectie van profielen nauw samen te werken met FamousGrey. Zij geven ons zoveel mogelijk informatie over de campagne en de verwachtingen, maar ook over de selectiecriteria voor de ontwerpers. En wij scannen, onderzoeken... om tot een zo relevant mogelijke 'longlist' te komen. Natuurlijk is het essentieel dat de gekozen contentmaker goed bij het merk past, maar vooral dat hij of zij de doelgroep begrijpt en er zelfs bij hoort. Alleen door te kiezen voor relevante profielen kunnen we authentieke, boeiende content produceren.
Wat is de rol van het bureau: breng je het merk en de contentmaker bij elkaar? Begin je met een specifieke vraag? Gaat de samenwerking verder dan het ontwikkelen van de campagne?
Bij FamousGrey verzorgen we het opzetten van de campagne van A tot Z: van de digitale strategie, via het creatieve concept, selectie van content creators, monitoring van content creators, publicatie van content en tot slot performance analyse. Zoals bij elke marketingcampagne is het uitgangspunt hier een of meer doelstellingen die door de klant worden gecommuniceerd. En 'Famous Creators' is een van de tools die worden gebruikt om deze doelstellingen te behalen.