Decathlon en BBDO organiseren ontsnapping in de gevangenis van Oudenaarde

Crea / News

Op 31 maart 2021 lanceren Decathlon en BBDO ‘The Breakaway’ in de gevangenis van Oudenaarde: het eerste Belgisch eCycling-team van zes gedetineerden die samen trainen via het virtueel fietsplatform Zwift. Het initiatief past binnen de visie van Decathlon om sport toegankelijk te maken voor iedereen. Daarnaast wil Decathlon aantonen dat sport de ideale manier is om, zelfs virtueel, gedetineerden te helpen bij hun rehabilitatie. The Breakaway ontstond in samenwerking met De Rode Antraciet, een vzw die zich inzet voor sport en cultuur in het gevangeniswezen, Cellmade vzw, de gevangenis van Oudenaarde en de FOD Justitie.

Virtueel parcours
Elke gedetineerde van het Breakaway-team krijgt het nodige materiaal om te trainen. De racefiets staat in verbinding met het fietsplatform Zwift, waar tienduizenden renners van over de hele wereld samenkomen om samen virtueel te racen en deel te nemen aan groepsritten.Dankzij een smart trainer voelen de hellingen net echt. Zo krijgen gedetineerden zélfs binnen de muren de kans om samen te sporten met mensen uit de buitenwereld. Pieter Van Caeneghem, gevangenisdirecteur, gevangenis Oudenaarde: ‘The Breakaway laat gedetineerden toe op een unieke manier een stukje vrijheid te herwinnen en een connectie te maken met anderen, voor het eerst over de gevangenismuren heen. Uniek!’

Het team van zes gedetineerden begon op 31 maart volop te trainen op rollen en gaat de komende weken zijn eerste sportieve uitdagingen aan op Zwift. Ze nemen wekelijks deel aan ritten en races met fietsers van over de hele wereld, dit op vaste tijdstippen waarop de gevangenen binnen hun strikte regime aan sport mogen doen. Zo bereiden ze zich voor op een ultieme uitdaging: een virtuele race tegen een team van rechters, magistraten, cipiers en justitiemedewerkers. Die race vindt plaats binnen enkele maanden en zal live worden uitgezonden via Facebook. Thomas Lejeune Debarre, marketing & communication leader Decathlon: “Decathlon wil sport toegankelijker maken door grenzen te verleggen voor wie het moeilijk of zelfs onmogelijk is om te sporten. Via dit project willen we  benadrukken dat sport mensen samenbrengt, ondanks de verschillen of vooroordelen die mensen hebben, dankzij een gedeelde passie - in dit geval wielrennen. Tenslotte geloven wij dat sport de sleutel is om te leren samenleven, elkaar te respecteren, elkaar te helpen, … dit alles zal uiteraard zeer belangrijk zijn wanneer deze gedetineerden vrijkomen en zich re-integreren in de maatschappij.”

Dit initiatief kreeg e goedkeuring van de overheid. Vincent Van Quickenborne, vice-eersteminister en minister van Justitie: “Sporten heeft een positieve invloed op de mentale gezondheid van mensen. Dat geldt ook voor onze gedetineerden. Binnen de gevangenismuren zijn de mogelijkheden beperkt. De gevangenis van Oudenaarde stapt nu mee in dit project van Decathlon om gedetineerden te laten fietsen tegen de vele e-bikers buiten de gevangenis. Het is belangrijk dat we de gedetineerden vanaf dag 1 op een positieve manier begeleiden. De actie in Oudenaarde is een goed voorbeeld van de zinvolle invulling van detentie die we in onze gevangenissen willen voorzien.”

Sport kan veel mensen de nodige structuur en zin geven aan het leven. De kracht van sport zorgt daarenboven voor meer inclusie en kan dienen als een opstap naar maatschappelijke participatie, besluit Vlaams minister van Sport Ben Weyts: “Initiatieven als deze bieden gevangenen ook de kans hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.”

Sport is freedom
Het project wordt gelanceerd met een video die de zes gedetineerden anoniem voorstelt. Ze vertellen over hun liefde voor de fiets en hoe sport hen, ondanks alles, toch een gevoel van vrijheid geeft. De slogan van deze campagne is dan ook: sport is freedom. Een boodschap die des te relevanter wordt nu ook de vrijheid buiten de gevangenismuren tijdelijk wordt beperkt.

Credits

Client: Decathlon

Contacts: Thomas Lejeune Debarre, Julie Nevejan, Michael D’hooge

Agency: BBDO

Creative Director: Arnaud Pitz, Sebastien De Valck, Jan Dejonghe

Associate Creative Director: Frederik Clarysse

Creative: Frederik Clarysse, Tom Jacobs

CCO: Eva De Gendt

Accounts: Bram De Vidts, Evelyn Savels

Strategy & Media: Kim Leunen

Design: Wim Esteban De Dobbeleer, Elena Haniotakis, Jorrit Michiels

FR copy: Vincent Abrams

NL copy: Frederik Clarysse, Debby De Ridder

Head of RTV: Patricia Van De Kerckhove

Agency Producer: Loes Fierens

Editor: Anton Ceuppens

PR: Walkie Talkie

Partners: Gevangenis Oudenaarde, Rode Antraciet, Cellmade, FOD Justitie

Partner contacts: Heather Loontjens, Pieter Van Caeneghem, Kathleen Van De Vijver

Digital team

Digital Project Director: Wouter Has

Digital Project Manager: Quentin Donckerwolcke

Front-End Developer: Jerome De Boysere

Digital Development Director: Jonathan Pardon

Social & Technology expert: Matthias Andriessen

Production company film: Fledge & BBDO productions 

Creative Partner: Diederik Jeangout

Executive Producer: Roeland Jeangout

Line Producer: Francis Bosschem

Director: Sidney Van Wichelen

DOP & grading.: Virgil Leclercq

1st A.C.: Patrick Nishimwe

Gaffer: Theo Fernandez

Grip: Tim Roels

Sound Engineers on set: Mathias Van Gasse & Piet Van Steelandt

Sound studio: Klankwerk

Sound engineer: Thomas Houthave