Design Thinking zet gebruiker centraal

Communication / Crea / Design / Innovation / Marketing / News

Bedrijven willen steeds klantengerichter te werken gaan, ook bij het ontwerpen van hun digitale producten of systemen. Bij design thinking-bureaus vinden ze wat ze zoeken: een creatieve aanpak die kijkt naar de échte noden van de klant.

Namahn ABKristel Van Ael, designer en managing partner bij human-centered designbureau Namahn ziet een toenemende interesse voor design thinking. “Bedrijven vragen steeds vaker om onze hulp, en ook het aantal bureaus dat aan design denken doet, gaat in stijgende lijn,”, vertelt ze. “Vooral in De Verenigde Staten, vanwaar het begrip komt overgewaaid, zijn er veel. Maar ook daarbuiten is er een opmars bezig. Tien jaar geleden moesten wij echt nog de apostel spelen, terwijl het nu eerder een evidentie geworden is.” Samen met een team van designers werkt Van Ael vanuit de Grensstraat in Brussel voor tal van uiteenlopende klanten, van MIVB tot RIZIV en de luchthaven van Zaventem. “Er zijn drie grote zaken die wij ontwerpen: producten, dienstverleningen en systemen. Bij producten gaat het meestal over het ontwerpen van prototypes voor digitale producten, zoals applicaties, terwijl we voor de dienstverleningen een blauwdruk maken, een grote tekening die aangeeft wat alle processen zijn. Bij de systemen gaat het dan weer over het designen van complexe maatschappelijke systemen voor bijvoorbeeld het RIZIV. Eén ding blijft echter altijd hetzelfde: de rode draad door al wat wij doen is human-centered design, met andere woorden: kijken naar wat de gebruiker echt nodig heeft.”

[…] Het vervolg leest u in uw PUB Magazine n°2 !