DesignRepublic en Hizli (kip)lekker in hun vel

Crea / News

Farmchix Company is een familiebedrijf met 22 jaar ervaring in kippenvlees van hoge kwaliteit. Het bedrijf distribueert naar de B2B-markt twee verschillende productcategorieën: verse kipproducten en kant-en-klaarmaaltijden. Eind 2021 maakte Farmchix plannen om hun snackaanbod meer inclusief te maken en open te stellen voor een breder publiek, inclusief halalconsumenten. Francis Coussens, zoon van de oprichter en algemeen directeur van Farmchix, schakelde de hulp in van DesignRepublic om dit nieuwe inclusieve en kwalitatieve snackmerk vorm te geven. Het bureau bedacht een leuke naam en creëerde ook de bijhorende merkidentiteit.

Francis Van Acker, mede-oprichter van het bureau, legt uit: “De naam moest goed leesbaar zijn voor het grote publiek én er moest een subtiele etnische hint in zitten. Dat was niet zo’n moeilijk ei om te kraken, want een van de opties was ‘'hızlı', wat in het Turks ‘snel, snel’ betekent. Het voelde meteen als een perfecte match: Hizli Halal Chick’n!”

Qua look & feel moest het merk dat typische gelukzalige gevoel uitstralen dat geassocieerd wordt met snacken. “Tegelijkertijd moesten we ook op onze hoede zijn dat het ontwerp geen afbreuk deed aan de geloofwaardigheid en kwaliteitsperceptie van het merk,” aldus Van Acker. “We wilden dat een kip de held zou worden van het merk, en creëerden daarom een iconische, abstracte illustratie van een kippenkop. Deze illustratie is een fundamenteel kenmerk van het merklogo, maar kan dankzij de hoge herkenbaarheid ook als op zichzelf staand element worden gebruikt. Als hoofdkleuren kozen we voor geel en rood. Die drukken namelijk energie, smaak en plezier uit. Deze kleuren zijn bovendien vrij gebruikelijk op de halalmarkt. De rode lijnen in het design zorgen dan weer voor dynamiek in het merk en verwijzen naar snelheid. Om halalconsumenten gerust te stellen dat deze snack 100% halal-proof is, plaatsen we ook het halal-gecertificeerde logo op de verpakking goed in zicht.”

De merkidentiteit wordt uitgerold over een breed scala aan marketingcommunicatiekanalen zoals POS (displays, posters, menu's, kartonnen schalen, kegels), sociale media (visuals), website pack-shots en specifieke verpakkingen zoals B2B-productdozen en tassen.