DesignRepublic herverpakt de poetsproducten van Menegalli

Crea / Design / News

Menegalli is een Zwitsers familiebedrijf dat in 1980 werd opgericht door Senta Menegalli en dat zich toelegt op de productie en distributie van poetsproducten voor de B2B-markt. Eind 2022 besloot het bedrijf voor haar nieuwe verpakkingen aan te kloppen bij het Belgische bureau DesignRepublic.

Menegalli werkt al sinds jaar en dag samen met de Zwitserse parfumeur LUZI, want geur speelt een belangrijke rol bij het poetsen - niet in het minst voor zij die na afloop van een frisse, propere ruimte willen genieten. Mede aangezien er steeds meer verzoeken kwamen van individuen die geïntrigeerd waren door het parfum van hun producten, is Menegalli sinds 2020 ook aanwezig op de B2C-markt. En het was precies met het oog op die consumenten dat Menegalli het verpakkingsdesign een nieuw elan wou geven. Het ontwerp moest helderder worden, leesbaarder en meer in lijn met de retailmarkt. Bovendien moest het gamma duidelijker worden uitgelegd aan de consument: zo moest Menegalli het verschil benadrukken tussen gebruiksklare producten versus concentraten en een onderscheid maken naar de gebruiksbestemming van het kuismiddel (vloeren, ramen of gespecialiseerde producten). Daarom was het belangrijk om het enkelvoudig label in te ruilen voor een etiket op zowel de voor- als de achterkant: daardoor ontstond er meer plaats voor branding. 

DesignRepublic liet zich bovendien inspireren door het geuraspect om de verpakkingen te ontwerpen. Voor elk afzonderlijk parfum koos het agency een "inspirerende en intuïtieve kleurencode". Daarnaast zorgen een premium zwart element, dat visueel gelinkt is aan het merklogo, samen met een afbeelding van de Zwitserse vlag voor een uitstraling van (lokale) kwaliteit. Bovendien ontwierp DesignRepublic een reeks ronde pictogrammen die de verschillende producten en hun specifieke kenmerken duidelijk van elkaar helpen onderscheiden.