(update) Dieter De Ridder wordt de nieuwe creatief directeur van DDB Brussels. De voormalige CD van onder andere Air (zie verder) en Michael is Dead zal vanaf volgend jaar de creatieve leiding van het Brusselse bureau overnemen. Met Dieter De Ridder trekt DDB een van België’s meest bekroonde creatieven aan en onderlijnt het meteen zijn creatieve ambities. “DDB beschikt over enorm veel talent,” zegt Dieter De Ridder.
Dieter De Ridder hoeft weinig inleiding. Als creatief bij Duval Guillaume scoorde hij de op een na meest gedeelde commercial ooit met 'Push to add drama' voor TNT. Hij heeft meer dan 18 jaar ervaring en werkte eerder bij Lowe, McCann, Michael is Dead en Air. Hij is naast een begenadigd creatief ook een ervaren televisiemaker. Gedurende vier jaar woonde hij letterlijk bij 'De Filistijnen’. In 2014 werd hij creatief directeur bij Air. Hij loodste het bureau meteen naar meer dan 50 creatieve onderscheidingen en behaalde drie grote pitch-overwinningen: BMW, De Nationale Loterij & Be Gold. Dieter De Ridder: “In een tijd waar consumenten advertenties doorspoelen, skippen of zelfs volledig blokken, is het belang van originele en betekenisvolle ideeën alleen maar toegenomen. DDB heeft de laatste jaren die creatieve ambities zeer duidelijk laten blijken. Bovendien beschikken ze niet alleen over topcreatieven en topcreatieve merken, maar hebben ze ook de juiste strategische business skills in huis om die creativiteit te vertalen naar meetbare resultaten in elk touchpoint binnen de consumer journey.”Dieter De Ridder heeft ontelbare nationale en internationale prijzen gewonnen voor zijn werk op festivals als Cannes Lions, Eurobest, Clio Awards, New York Festivals en The One Show. CallBrussels voor Visit.Brussels is slechts een voorbeeld van het prijswinnende werk van Dieter De Ridder. Yves Bogaerts (CEO): "DDB staat ervoor bekend business problemen op te lossen via frisse creatieve ideeën en zo succes te creëren voor merken. Het profiel van Dieter sluit hier perfect bij aan. Vanaf het eerste moment was er een klik. Dieter legt zijn focus op impactvolle creatie, gebaseerd op sterke consumer insights, hij heeft een enorme drive om dag na dag progressie te maken. Ik kijk ernaar uit om vanaf begin 2018, samen met hem en de huidige talenten bij DDB, onze klanten te verrassen met een verfrissende aanpak die hen nog meer resultaat zal opleveren. Door zijn brede ervaring binnen en buiten de reclamesector pas Dieter perfect in de nieuwe richting die DDB uitgaat.” Dieter De Ridder zal vanaf volgend jaar de fakkel van Peter Ampe en Odin Saillé overnemen.
Na bijna drie jaar samenwerking verlaat Dieter De Ridder dus Air. Geconfronteerd met de uitdagingen van vandaag delen we niet meer dezelfde visie, verduidelijkt hij. Eric Hollander, oprichter en executive creative director van Air, bevestigt het verschil in toekomstvisie. “Dieter heeft een uitstekende job gedaan. Samen met Joeri Van Den Broeck – creative director op BMW, die bij Air blijft - heeft hij ons terug naar het hoogste creatief niveau gebracht. Daar willen we ook absoluut blijven en creatief blijven uitblinken. Maar Stéphane Buisseret en ik hebben niet meer dezelfde visie op de toekomst van het bureau als Dieter. Dieter blijft dan ook trouw aan zijn visie en heeft besloten dat hij het bureau begin 2018 zal verlaten. Wij respecteren zijn beslissing en hebben geen seconde spijt van de 3 jaar dat we hebben samengewerkt. Heel binnenkort maken we de naam van zijn opvolger bekend.”
Hetzelfde verhaal weerklinkt bij Dieter De Ridder zelf: “Ik heb heel graag bij Air gewerkt, ik heb er enorm veel geleerd. Air heeft een risico genomen door zwaar in te zetten op creativiteit, een moedige beslissing die niet zo vanzelfsprekend is. Campagnes als Call Brussels of Louise’s Phone hebben een erg grote visibiliteit gehad en zijn bekroond met internationale awards.”