D'Ieteren schrijft geschiedenis met participatie in Moleskine

Moleskine 2

Budgets / Crea / Design / Media / News

Moleskine 1

Gisteren brachten we het verrassende nieuws dat Apple ernstige plannen heeft om de autosector grondig te transformeren. En vandaag en we nog meer grensoverschrijdend gedrag dat kan gelden als disruptie: D'Ieteren neemt een participatie van 41% in Moleskine. 's Lands grootste importeur van voertuigen heeft daarover een akkoord getekend met referentieaandeelhouders Appunti en Pentavest.

Moleskine 2

Met de participatie in Moleskine breekt D'Ieteren met haar eeuwenoude traditie. Tot nog toe beperkte het bedrijf zich tot de autowereld, maar nu blijkt dat het zijn cashreserves ook daarbuiten wil inzetten. Moleskine is zo mogelijk al een even iconische onderneming. Het is wereldberoemd om zijn notitieboekjes.De naam ervan zou ontleend zijn aan The Songlines - De Gezongen Aarde in de Nederlandse vertaling. Dat boek van de Britse reiziger romanschrijver Bruce Chatwin past in een eeuwenoude literaire traditie van reisverhalen.

Moleskine 3

De afgelopen twee eeuwen gebruikten auteurs als Oscar Wilde, Ernest Hemingway maar ook schilders als Pablo Picasso en Vincent van Gogh al vergelijkbare zwarte notitieboekjes voor aantekeningen en schetsen, thuis of op reis. De productie ervan werd in 1986 in Frankrijk gestaakt, maar in 1997 ging het Italiaanse uitgeverijtje Modo&Modo er opnieuw met aan de slag, met een instant wereldhit als resultaat. En nu mag 'ons' D'Ieteren dus verder meeschrijven aan dit succesverhaal. Noteer in uw Moleskine dat we in ons volgende magazinenummer het verhaal van D'Ieteren vertellen in de rubriek Flashback.