Dift blaast ‘De Collectie van de Gentenaar’ nieuw leven in

Crea / News

Stedelijk erfgoed, het is een goudmijn aan objecten en verhalen. Nu we volop digitaliseren, blijft heel wat waardevolle kennis stof vangen binnen de muren van erfgoedinstellingen. En daarbuiten ligt nóg een schat verborgen: hoe inwoners dat cultureel erfgoed ervaren en de verhalen die ze erover vertellen. Hoe leeft het écht onder de mensen?

Dift kreeg als opdracht om ‘De Collectie van de Gentenaar’ leven in te blazen. Een project dat net die twee werelden zou samenbrengen. Zo brengen de betrokken organisaties de Gentenaren dichter bij hun cultuur, en bij elkaar.

WHITEBOX

De verpersoonlijking van dit complexe project is een whitebox of ‘technologische belevingsruimte’, die zal rondreizen in drie wijken in de stad. De trekkers achter dit project zijn een bonte mix van musea, bedrijven en organisaties. Met elk een eigen identiteit en community was het zoeken om overkoepelende speerpunten te vinden die voor alle partijen klopten.

Aan de basis van Difts branding lag een uitgebreide workshop met alle organisaties. Aan de hand van een aantal merkvragen en modeloefeningen ging het bureau na wat de doelstellingen zijn van dit project.

PERFORATIES

Voor de kleurrijke branding stak Dift zijn neus tussen de boeken. “We definieerden een aantal kernwoorden en werkten een visueel moodboard uit. Op basis van dit laatste ontwikkelden we een visuele identiteit en beeldtaal die de communicatie voor De Collectie van de Gentenaar vormgeeft en stuurt,” klinkt het bij het bureau. “De Collectie van de Gentenaar is een digitaal archief dat de collecties van verschillende Gentse musea verbindt. Dit archiveren wordt verduidelijkt in het logo door de fysieke archiefkaarten te gaan inzetten als typerend grafisch element. De perforatie is een opvallend element van de archiefkaart en is daarom kenmerkend voor de visuele identiteit van de Collectie van de Gentenaar. De perforaties die in dergelijke kaarten zitten vormen een deel van het kader en lopen zelfs over in de typografie. Om wat kleur in het ontwerp te brengen, maakten we gebruik van ‘ringverstevigers’ rondom de perforatielijn.”

“Met deze kleurige branding gingen we aan de slag om grote dragers uit te werken zoals de beeldkaders, affiches en website. Voor dit laatste hebben we enkele maanden voor lancering ons driftig ingespannen om stoffige archieven om te toveren tot een blitse databank. De archiefbeelden die we kozen zijn niet zomaar de eerste de beste. De Collectie van de Gentenaar gaat verder dan de werken van Borremans en Van Eyck. We selecteerden zorgvuldig archiefbeelden van objecten van de Gentenaar. We doken hiervoor in het arsenaal van STAM, Huis van Alijn, Design Museum Gent en het Industriemuseum.”

Collections of Ghent

De Collectie van de Gentenaar reikt natuurlijk verder dan hun eigen stadsgrenzen. Niet alleen lokale organisaties namen deel aan het project, maar ook Europese partners sprongen mee op de historische kar. Om dit project zijn internationaal karakter te gunnen, creëerde Dift ook een Engelse variant: Collections of Ghent. Het team ontwierp hiervoor een eigen logo en bouwde een merkstrategie die paste binnen het kader van de Europese partners.

In een latere fase gaat Dift ook tools en methodes ontwikkelen om burgers sneller in contact te brengen met het bestaand stedelijk erfgoed en dat te verrijken met hun eigen objecten, verhalen, foto’s en meer.

Credits
Motion design: Bruce Vansteenwinkel