Op 15 september brachten we - als partner van de IAB voor deze studie - al kort iets over de vijfde golf van de Matrix-studie gerealiseerd door het Interactive Advertising Bureau. Uit die studie blijkt dat liefst 34,7% van de budgetten al met digitale media te maken hebben. Vandaag gaf de IAB meer details vrij.
In de top-3 van digitale contactpunten staan, misschien niet verrassend, e-mail, sociale media en websites bovenaan.
Native Advertising scoort (nog) niet zo hoog, maar misschien is er enige verwarring tussen native en advertorials, dat hoger scoort, denkt Stéphanie Radochitzki, belast met de onderzoeken bij IAB en digital strategy director bij Space. De markt moet daarom duidelijk het verschil zien en maken. Opvallend is voorts dat digitale OOH zich mooi aan het ontwikkelen is.
Displays gaan er daarentegen op achteruit. Maar hier komt het erop aan de herhaling uit te spelen, horen we bij de IAB. En programmatic werd niet echt gemeten, maar zou rond de 30% liggen...
Ook opvallend, nog steeds volgens Stéphanie Radochitzki: “Waar de adverteerders zich vooral concentreren op het hele ecosysteem dat rond hun website draait, zijn de bureaus veeleer gefocust op hun aanbod voor het aanmaken en creëren van reclamecampagnes, wat logisch is.”
Deze vijfde editie van het Matrix-onderzoek kwam tot stand kwam met de steun van STIMA en BDMA. Het onderzoek werd uitgevoerd door het bedrijf Phimedia in samenwerking met iVox bij een panel van 522 beleidsmakers, van wie 350 adverteerders. Ook PUB is een partner voor dit onderzoek. Ontdek hier het hele IAB-rapport: Matrix_W05_2016_FINAL.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]