Digitaal zorgt voor groei bij de Belgische nieuwsmerken
Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft vandaag de cijfers over 2015 vrijgegeven van de betaalde verspreiding van de dagbladpers, zowel van print als digitaal. Deze cijfers, die er kwamen in samenwerking met het marketing- en reflectieplatform Newsworks van de vier belangrijkste dagbladregies in België (de Persgroep Advertising, IPM Advertising, Rossel Advertising en Mediahuis Connect (inclusief L’Avenir)), laten toe het totaalbeeld te schetsen van de Belgische nieuwslevering.
Het algemene beeld is positief. Tegenover een lichte daling van -1,6% van de betalende verspreiding staat een sterke stijging van het aantal unieke browsers met +18,9%. Het is duidelijk dat de nieuwsmerken beschikken over een steeds groter wordend aantal van contactpunten. Ook binnen het betalende deel stijgt het aandeel van het 'digitaal lezen van papier' (van een pdf of een verrijkte versie) en klokt af op 7,8% van de totale verkoop, goed voor een stijging van 37% ten opzichte van 2014. Het gebruik van schermen om de rijke inhoud van de newsbrands te beleven heeft dus steeds meer bijval.
Op 1 jaar tijd is het gratis websites gedeelte op alle platformen doorgestegen tot een totaal van dagelijks 4,8 miljoen unieke browsers. Deze stijging geeft zelfs niet het volledige beeld weer, want alle trafiek die via apps komt is nog niet opgenomen, terwijl deze vorm van verspreiding steeds meer opgang maakt omdat hij toegankelijker is voor de gebruiker. Daarnaast komen in totaal dagelijks 5.529.800 personen in contact met één van de platformen van de nieuwsmerken, een stijging met 7% ten opzichte van de publicatie een jaar ervoor.