Digital News Initiative Fund deelt geld uit

Google-DGI

Innovation / Media / News

Google-DGIDigital Reader Engagement, een gemeenschappelijk project van Mediahuis en Twipe, is door Google geselecteerd als een van de winnaars van het Digital News Initiative fonds. Met dit fonds wil Google vernieuwende initiatieven uit de mediasector steunen. Het Digital Reader Engagement project van Mediahuis en Twipe wil onderzoeken in hoeverre de nieuwsconsument zich betrokken voelt bij wat hij leest in de digitale kranten. De inzichten die op deze manier verworven worden, moeten de redacties in staat stellen nog betere kranten te maken en de betrokkenheid van de lezer te vergroten. Het Digital Reader Engagement project bouwt voort op het Digital Reader Engagement onderzoek dat in 2015 werd uitgevoerd door Twipe, Mediahuis, iMinds en de KU Leuven.

logo-dni

Dat is uiteraard niet het enige Belgische project dat geld ontvangt uit dit fonds van Google. Google heeft voor een totaal van 27 miljoen euro de eerste financieringen toegewezen aan 128 Europese mediaprojecten in het kader van het Digital News Initiative Innovation Fund. Voor België gaat het om 2,26 miljoen euro voor zes projecten. Providence+, een project van VRT, Newsmonkey en iMinds, krijgt eveneens financiering van het Digital News Initiative Innovation Fund. Het project heeft als doel middelen te ontwikkelen waarmee het mogelijk is de impact van online nieuws te analyseren, te voorspellen en te verbeteren. "Dankzij het innovatiefonds van Google kunnen we een technologische stap vooruit zetten," vertelt Wouter Verschelden, uitgever van Newsmonkey. "We geloven dat sterke storytelling en journalistieke kunde versterkt worden door instant feedback op basis van technologie. Wil je een mediabedrijf uitbouwen in de 21ste eeuw, dan moet je de technologische ontwikkelingen omarmen, en dat is precies wat we doen met deze samenwerking. En meer nog, dit project bewijst dat de private en publieke sector samen grootse dingen kunnen doen."

En ook het project Metahaven, waarvoor Roularta Media Group samenwerkt met de KU Leuven en in text mining gespecialiseerde KMO Zeticon, une PME flamande spécialisée dans des solutions de Text Mining – Fouille de Textes) krijgt geld. Met Metahaven brengt Roularta meer technologie in de redactionele systemen.

Een vierde project is Infotelligence, een project van de Journaux Francophones Belges (JFB). Infotelligence is een samenwerkingsverband tussen Rossel, IPM en Les Editions de l’Avenir en moet digitale lezers een meer gepersonaliseerd aanbod van informatie opleveren.