Dilemma tussen creativiteit en effectiviteit?

Awards / Media / News

Foto Peter Ampe kopie

Belgische bureaus zijn top. Maar er kan maar één bureau de top van de top zijn. En de resultaten van de Creative Belgium Awards logen niet: dit jaar is DDB Brussels het Agency of the Year. Wat betekent dat voor een bureau, bovenaan die lijst terechtkomen? We trokken met een paar vragen naar Peter Ampe, executive creative director van DDB Brussels.

Vond u het zelf een goed jaar voor de creativiteit in België. We bedoelen dan de creativiteit bij alle bureaus samen?

“Puur op creatief vlak was het een zeer goed jaar voor de Belgische bureaus, maar ik zou toch liever meer werk zien voor merken die ook een verkoopcijfer moeten halen. Ik begrijp nu ook beter Jan Dejonghe toen hij tien jaar geleden opperde om categorieën in te delen volgens mediabudgetten.”

 Is er vaak een dilemma tussen creativiteit en effectiviteit van een campagne, of is dat een valse discussie?

“Als een idee een merk niet vooruit helpt, dan is het niet creatief. Zo simpel is het. Bij DDB willen we ideeën die voor impact zorgen en de verkoop of brand awareness verhogen. En voor onze non profit-klanten willen we liefst iets wat deze wereld ook daadwerkelijk beter maakt.”

Het volledige interview leest u in PUB 5 van 2017, waar u ook een interview vindt met Isabel Van den Broeck en Jens Mortier van Creative Belgium. PUB vroeg hoe ze terugblikken op de Creative Belgium Awards 2017 en wat volgend jaar anders en/of beter kan.