"Dit artikel is geschreven door een mens"

Media / News

In een wereld waarin we om de oren worden geslagen met informatie en we dreigen te verzuipen in een zee van content, vormen filters een belangrijke levenslijn. Aan het begin van het digitale tijdperk waren dat vooral de zoekmachines, maar tegenwoordig geven briljante algoritmes de technologie een nieuw elan. Jeroen Verschakelen, journalist bij PUB, trok uit op onderzoek.

Artificiële Intelligentie is vandaag alomtegenwoordig, ook in de mediasector. “Bij De Telegraaf is er een engine die checkt of online lezerscommentaren al dan niet haatdragend zijn,” zegt Ezra Eeman, digital change director bij Mediahuis. “Die filter zorgt voor een soort voorafgaande controle zodat redacteurs niet alles zelf moeten lezen.”

En ook bij DPG Media, waarvan Kris Vervaet de coo is (alsook de ceo voor België), gebruikt men gelijkaardige technologie om xenofobe en andere ongewenste reacties op de artikels van HLN weg te filteren. “Er is nog altijd tussenkomst van een mens nodig,” benadrukt Vervaet. “Al wordt die wel steeds kleiner naarmate de technologie slimmer wordt – momenteel slaagt het algoritme er al in om meer dan 90% van de ongewenste commentaren te verwijderen.”

AI op de redactievloer

Dat we computers dus als het ware kunnen leren “lezen”, blijkt ook uit technologie die in staat is om teksten samen te vatten. Zo ziet Marc Bongers (group transformation officer bij Roularta Media Group) dat automatisch gegenereerde samenvattingen en metadata nu al de workflow van redacteuren vergemakkelijken. Hij nuanceert echter meteen dat de eindverantwoordelijkheid nog steeds bij de mens ligt: “Er is nog steeds iemand die de output van de AI moet interpreteren om te beslissen wat we gaan doen.”

Mike Matton, die bij VRT verantwoordelijk is voor de internationale samenwerkingen op het vlak van innovatie, weet bovendien dat de exponentieel groeiende hoeveelheid beschikbare content ervoor zorgt dat mensen vandaag op verschillende platformen tegelijk actief zijn. “Samen met onze nieuwsdienst kijken we of AI kan helpen om inhoud op een efficiëntere wijze naar verschillende kanalen te vertalen, zodat je geen apart redactieteam meer nodig hebt voor elk platform,” zegt hij. “Op die manier kunnen we de kwantiteit van de content efficiënt verhogen zonder aan kwaliteit in te boeten, en de Vlaming bereiken op elk kanaal.”

Lees het volledige artikel in Room2902.