Dit is Belgisch

Communication / News

Cartamundi, Rombouts en Belfius passen in het rijtje met trotse Belgische merken. Met een honderd procent Belgisch karakter in hun binnenzak spelen zij onze driekleur elk op eigen manier uit in hun communicatie.

Lokaal winkelen loont. Want het geld dat je uitgeeft als je lokaal koopt, geeft de maatschappij terug, klinkt het op de website van Unizo, de Unie voor Zelfstandige Ondernemers die dat ‘winkelhieren’ ook actief promoot. Zeker in post-coronatijden worden we, meer dan ooit, aangemoedigd om te kiezen voor Belgisch. En dat is ook Cartamundi. De verdeler van kaart- en bordspellen produceert spellen voor bedrijven in meer dan 12 verschillende landen, maar koestert zijn Belgische karakter steeds. “Made in Belgium is een kwaliteitslabel, daar moeten we eerlijk over zijn,” zeggen Wim Vlekken, vice president van Cartamundi Benelux, en Katja Issélé, de managing director van de digitale poot van het bedrijf, Cartamundi Digital. “We krijgen bij productie voor bedrijven dikwijls de vraag om het adres van onze hoofdzetel, gelegen in Turnhout, te vermelden op het spel. Als een soort van kwaliteitsstempel.”

Dat op en top Belgische karakter uit zich niet alleen in die Belgische hoofdzetel. “Heel ons corporate governance-verhaal is Belgisch. Natuurlijk zitten we in een nichemarkt, en om daarin een belangrijke speler te kunnen zijn, moet je wereldwijd gaan. Maar dat Belgische karakter nemen we altijd mee in ons internationaal verhaal.” Toch is het niet zo dat er een echt ‘merk’ rond Cartamundi bestaat. “We zijn terecht fier op ons Belgische karakter, alleen zijn we misschien iets te bescheiden om er ook echt mee uit te pakken. Typisch Vlaams? Bovendien moeten we, wanneer het gaat om productie voor andere bedrijven, vaak ook onze handen van de marketing houden. Maar binnenkort gaan we een eigen gamma producten in de markt zetten. Daar zal branding wellicht een grotere rol spelen.” Dat we nu met z’n alleen meer aandacht beloven voor lokale producten, komt Cartamundi alvast goed uit. “Iedereen wil weer lokaal kopen. Bij ons mag elk land waarin we aanwezig zijn lokaal iniatieven nemen die nodig zijn voor die markt. Ieder land heeft namelijk zijn eigen speltraditie. Die lokale poot zal dus meer dan ooit belangrijk zijn in deze coronatijden.”

Benieuwd naar hoe Rombouts en Belfius hun lokale positie verankeren? En wat bovenstaande foto te maken heeft met belgitude? Lees het volledige artikel in het zomernummer van PUB Magazine, vanaf p.36