De D&I Monitor is gebaseerd op vijf diversiteitsdimensies en geeft een indicatie van hoe marcommedewerkers in ons land over diversiteit en inclusie denken. PUB besprak de resultaten met Mira De Maeyer en Marc Fauconnier.
De sectorverenigingen UBA, ACC, UMA en VIA moedigden eerder dit jaar de marcomsector aan deel te nemen aan een onderzoek naar diversiteit en inclusie, op initiatief van de World Federation of Advertisers (WFA). Men wilde weten waar de wereldwijde marcomsector staat met betrekking tot diversiteit en inclusie. De peiling checkt hoe divers de sector is samengesteld, hoe werknemers tegen diversiteit en inclusie aankijken, of ze zich thuis voelen in de sector en wat de perceptie van vooruitgang is. De resultaten zijn er nu. Een samenvatting hoort bij dit artikel. Een handige 12-stappengids dient als leidraad om het béter te doen op het vlak van diversiteit en inclusie. Maar wat staat er op het vlak van diversiteit en inclusie voor merken en voor bureaus eigenlijk op het spel? “Het gaat om onze verantwoordelijkheid als bedrijf en als individu,” vindt Mira De Maeyer (Perrigo en voorzitter van UBA).” Wat opvalt, is dat de jongere generatie ons daarin uitdaagt. Mijn dochters corrigeren mij voortdurend als ik iets zeg dat niet helemaal correct is. In 2019 publiceerden we al een charter hierover. We moeten op een relevante en politiek correcte manier communiceren. Maar we moeten ook nadenken over hoe we als bedrijf functioneren. Bouwen we écht gemengde marketing- en directieteams? Want zulke gemengde teams zorgen voor nieuwe creatieve inzichten.”
“Het gaat om een gevoeligheid die de voorbije jaren gegroeid is en we beginnen te beseffen dat we daarin een historische verantwoordelijkheid hebben,” zegt Marc Fauconnier (Fauconnier+Selfslagh en voorzitter van ACC). “We hebben bepaalde mensen over het hoofd gezien, er was één boodschap voor iedereen. Zo hebben we schade in te lopen. Een paar jaar geleden organiseerden we binnen de ACC een workshop met mensen van kleur; dat was echt een confrontatie. Er is een inhaalbeweging in de casting, maar onze eigen activiteiten zijn nog te ‘wit’.”
[...] HET VOLLEDIGE ARTIKEL LEEST U IN PUB MAGAZINE
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]