Do you speak local?

Marketing / News

In enkele jaren tijd zijn de consumenten zich ervan bewust geworden dat zij hun consumptiepatroon moeten veranderen. Het begrip ‘lokaal’ is tot hun verbeelding doorgedrongen en is een tastbare meerwaarde voor merken geworden. Met vijf ‘lokale’ bureaus spraken we over dit woord... Wat betekent ‘lokale onderneming’ eigenlijk?

Phobos & Actor gaat voor direct toepasbare creativiteit

Voor een gezonde onderneming is marketing een must en automation de toekomst, zeggen ze bij Phobos & Actor, een 12-koppig full service agency dat zowel hyperlokale bedrijven als grotere spelers bedient, met zowel B2B- als B2C-communicatie. “De klantenmix gaat heel breed,” zegt zaakvoerder en strateeg Carlo Van Tichelen. Lokale reclame betekent voor hem de beperkte actieradius van kleinere klanten, maar ook gelokaliseerde reclame voor regionale vestigingen van klanten als Intratuin, waarbij de keten, die in meerdere landen actief is, zijn aanbod én zijn communicatie aanpast aan een (hyper)lokale doelgroep. Phobos & Actor werkt daarnaast ook voor lokale merken of handelaars, bijvoorbeeld van streekproducten, die een grotere streek willen bedienen, en vaak in plaatselijke vestigingen van winkelketens te vinden zijn. “Soms werken we ook voor lokale merken die zich eerst hebben verenigd. Vaak hebben die niet voldoende slagkracht en dan wordt samengewerkt in een ondernemings- of handelaarsverbond dat ons vervolgens inschakelt om bijvoorbeeld lokaal shoppen te promoten. Vaak gebeurt dat met steun van stad of provincie.”

GBL Studio: dezelfde aanpak, een ander antwoord

GBL Studio werkt vanuit Kortrijk voor een breed spectrum van klanten, van eenmanszaken over lokale adverteerders als Barbecook en Ergodôme tot merken als Dove (Unilever) en Franke. “Wat lokaal is, daar staan we eigenlijk niet bij stil,” zegt account director Charlotte Dejaegere. “Bij de manier waarop projecten doorlopen worden, zie je bij een multinaltionaal meer administratieve stappen. Maar wij kijken gewoon naar briefing, noden en KPI’s en die aanpak is aan de basis dezelfde. Het antwoord dat wij geven, kan anders zijn. Dat kan te maken hebben met het budget, maar ook aan de andere manier van communiceren met de doelgroep.” Ook anders: bij grote klanten ben je als bureau een schakel in hun marketing (met het bureau als continue factor, als er veel wissels zijn bij de adverteerder), bij kleinere klanten heb je vaak jarenlang dezelfde contactpersonen. Grotere klanten kennen vaak het probleem dat ze opgelost willen zien, kleinere klanten komen met een probleem waar het bureau dan oorzaak én oplossingen bekijkt. Lokale klanten komen bij het bureau terecht vanuit een zeker vertrouwen en zo bouw je vaak een persoonlijke band op. Zo kan de klant met het bureau meegroeien, zegt head of digital marketing Simon Wardenier.

>>> LEES DE UITGEBREIDE INTERVIEWS IN PUB MAGAZINE