Dove lanceert campagne tegen body shaming

Crea / News

Meer dan de helft van de Belgische vrouwen heeft wel eens te maken met body shaming: ongevraagde kritiek op haar lichaam. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Dove. Het verzorgingsmerk, al jarenlang een voorvechter voor real beauty, vindt dat dit moet stoppen en lanceert daarom de Dove Body Love-campagne doorheen België. De belangrijkste boodschap: elk lichaam is mooi en mag gevierd worden. Samen met Belgische influencers, die op social media kritiek krijgen op hun lichaam, roept Dove iedereen op om zich uit te spreken tegen body shaming en voor body love.

Te dik of te dun

De meeste kritiek krijgen vrouwen op hun gewicht: meer dan 6 op 10 van de Belgische vrouwen is wel eens te dik genoemd en bijna twee op de tien te dun. Een kwart krijgt bovendien te horen dat ze ‘te curvy’ zijn. Daar stopt het niet: vrouwen moeten aanhoren dat ze te klein zouden zijn (15%), te grote borsten zouden hebben (16%) of net te kleine borsten (15%) en 8% van de Belgische vrouwen heeft wel eens gehoord dat ze te mannelijk zou zijn.

Opvallend is dat body shaming in ons land meestal persoonlijk gebeurt: de meeste bevraagde Belgische vrouwen kregen te maken met kritiek in het echt, door een vreemde (49%) en zelfs door familie (47%) en vrienden of kennissen (56%).

Ongevraagde lichaamskritiek is iets van alle leeftijden. Wel krijgen vrouwen tussen 18-34 jaar het vaker zwaar te verduren: bijna 7 op de 10 van hen krijgt te maken met body shaming. Ook krijgen ze online en op social media doorgaans meer kritiek: terwijl dit in heel België op zo’n 15% ligt, wordt dit voor 18-34 jarigen maar liefst een kwart van de bevraagden.

Body-shaming: wat en waarom?

Body-shaming is een brede term die gebruikt wordt voor het omschrijven van ongevraagde kritiek op uiterlijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld het gewicht (fat- shaming, skinny-shaming), iemands lengte (height-shaming), mate van beharing (of gebrek hieraan), haarkleur, lichaamsvorm, mate van masculiniteit (of gebrek hieraan) of kritiek op bijvoorbeeld zichtbare ziekten die op het lichaam te zien zijn, zoals psoriasis.

Negatieve gevolgen

Mensen die veel blootgesteld zijn aan body-shaming kunnen hiervan ernstige negatieve gevolgen ondervinden. Denk aan een laag zelfvertrouwen, een toename aan angst of stress, maar ook bijvoorbeeld suïcidale gedachten en psychische stoornissen zoals eetstoornissen en lichaamsdysformie, waarbij iemand een afwijkend beeld heeft van zijn/haar/hun eigen lichaam. Body shaming kan ook leiden tot depressie, vooral als mensen het gevoel hebben dat hun lichaam niet aan de sociale criteria kan voldoen.

Campagne en productlijn tegen body shaming en vòòr Body Love

Dove zet zich al jaren in voor een inclusief beeld van schoonheid waar alle vrouwen zich comfortabel kunnen voelen in hun lichaam. Dove gelooft in een realistische kijk op schoonheid en staat voor een inclusief beeld in de media. Vanaf de ‘Evolution’-campagne in 2004 tot de Reverse Selfie-campagne vorig jaar: Dove strijdt voor Real Beauty waarbij heersende schoonheidsidealen opnieuw gedefinieerd worden.

In het licht van het recent onderzoek en de alarmerende cijfers, lanceert Dove nu de nieuwste Dove Body Love-campagne in België. De campagne zet aan tot het stoppen van body shaming en wil dit veranderen naar meer body love; wees trots op het lichaam waar je in zit. Want elk lichaam is mooi en elk lichaam mag er zijn.

Tegelijkertijd introduceert Dove de Body Love-lijn, een lijn huidverzorgingsproducten met als boodschap lief te zijn voor je lichaam. Bestaande, geliefde producten kregen het ‘Body Love’-zegel op elke verpakking: zo wil Dove vrouwen eraan herinneren dat er elke dag tijd zou moeten zijn voor selfcare. Want ons lichaam krijgt veel te verduren en verdient daarom liefde en zorg. 

De visuals en video’s zijn gecreëerd door Unilever Global. In België was communicatiebureau Peggy O. was betrokken bij de campagne, With Love Nans stond in voor de persrelaties.