DPG Media: "It's the data, stupid"

Media / News

De D van DPG Media staat voor 'Data', zo grapte men vanuit DPG Media tijdens een livestream What’s UP Future by DPG Media voor adverteerders en partners op 23 september. Dat is niet echt zo - DPG staat voor De PersGroep - maar dat grapje maakt wel de steile ambities duidelijk van de mediagroep op het vlak van data. Tijdens deze livestream vertelden Kris Vervaet (CEO) en Ben Jansen (CCO) hoe DPG Media terugkijkt op het speciale jaar dat 2020 tot nu was, maar ze vertelden ook hoe mer er naar de toekomst kijkt. Er veranderde het afgelopen jaar veel: de tv-business werd vertimmerd, News City kreeg zijn voltooiing, in Nederland werd Sanoma Media overgenomen, VTM werd een familie van zenders en recent nog werd (samen met Telenet) Streamz gelanceerd. Maar de strategie wijzigde niet, onderstreepte Kris Vervaet. De groep bouwt in de breedte aan een platform met radio, tv, print (kranten en magazines), online media en online diensten. De versterkte samenwerking met Discovery Benelux past daar trouwens in. De strategie van DPG Media omvat de ontwikkeling van een breed platform, een balans tussen oud en nieuw ('reinventing the core') en het helpen van consumenten om keuzes te maken. De inkomsten uit b2b (reclame) en b2c (consumenten) houden (voor de hele groep) gelijke tred en daarin zijn 'first party data' steeds nadrukkelijker een speerpunt.

Kris Vervaet

Ben Jansen ging nader in op die data (na eerst de voordelen van adverteren in moeilijke tijden te hebben benadrukt). DPG Media wil relevant zijn in alle fasen van de funnel, zei Jansen: de intern ontwikkelde Audience Builder Tool blijkt heel performant te zijn, en scoort op bepaalde vlakken beter dan GAFA's. "We zijn daar te bescheiden over," zei hij.

Ben Jansen

Olivier Van Zeebroeck(digital director) dook wat dieper in die datastrategie. Op het vlak van socio-demogfarische gegevens scoort DPG Media bijvoorbeeld beter dan YouTube, en DPG Media beschikt over gegevens van consumenten die niet bij Facebook terug te vinden zijn. Wilfried Celis (business & development director) gaf toelichting bij de nieuwe videostrategie (lineaire televisie, AVOD met VTM GO, Short Form Video met HLN.be en SVOD met Streamz, waarbij enkel de SVOD reclamevrij is) en Julie Neyman (sales director) reikte de hand naar adverteerders die meer willen weten over concrete mogelijkheden.