Dreamland en Mortierbrigade pakken dromen uit

Crea / News / Research / Retail

Opmerkelijk: Dreamland werkt voor het eerst samen met Mortierbrigade voor een campagne. De aanleiding? Bijna 87% van de ouders die helpen bij het opstellen van een verlanglijstje voor de Sint, proberen de keuze van hun kinderen op een of andere manier te beïnvloeden. Op die manier willen ze ervoor zorgen dat de Sintcadeautjes beter bij de leeftijd van hun kind passen én dat hun kinderen er echt plezier aan beleven. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek dat DreamLand, de speelspecialist van Colruyt Group, liet uitvoeren bij 1.000 Belgische ouders. Onder de slogan “Pak je dromen uit”, wordt het thema ook opgepikt in de nieuwe Sintcampagne van DreamLand.

86,8% van de ouders beïnvloedt verlanglijstje voor de Sint

Bij 84% van de ondervraagde ouders wordt er thuis een verlanglijstje voor de Sint opgesteld en in 73% van die gevallen gebeurt dat met de hulp van de ouder(s). Een opvallend en interessant gegeven is dat maar liefst 86,8% van die ouders toegeeft dat ze het verlanglijstje van hun kind proberen te beïnvloeden.

Ze doen dat voornamelijk omdat ze willen dat het kind iets kiest dat (volgens de ouders) beter bij zijn of haar leeftijd past (45%). 18% van de ouders heeft liever dat hun kind iets educatievers kiest en 15% zou graag duurzamere artikelen op het verlanglijstje zien staan. Opvallend is dat nog geen 3% van de ouders de keuze van hun kind zou beïnvloeden omdat de artikelen beter bij zijn of haar geslacht zouden passen.

Wanneer er gevraagd wordt aan welke kenmerken een Sintcadeau moet voldoen, dan geeft 23% van de ouders opnieuw als belangrijkste reden aan dat het artikel geschikt moet zijn voor de leeftijd van hun kind. Maar evenzeer vindt 20% het plezier dat het kind eraan beleeft een belangrijk criterium bij het kiezen van een Sintcadeau. Dit plezier krijgt een opvallend hogere score dan andere aspecten zoals veiligheid (2%), duurzaamheid (4%), leerrijk (5,6%) etc. 45% van de ouders geeft zijn kind ook weleens een Sintcadeau waar hij of zij niet achterstaat. Waarom? 67% geeft aan dat ze hun kind vooral gelukkig willen zien.

Dieter Struye, algemeen directeur non-food bij Colruyt Group, vertelt: Deze resultaten tonen heel duidelijk aan dat ouders een enorm zorgende rol opnemen wanneer ze samen met een kind een lijstje opmaken. Ze willen vooral dat hun kind iets kiest dat bij zijn of haar leeftijd past, zodat het kind er ten volle mee kan spelen én dat ze er oprecht plezier aan kunnen beleven. Het feit dat het geslacht de minst genoemde reden is om een verlanglijstje te proberen beïnvloeden, toont aan dat ouders helemaal niet bezig zijn met het koppelen van speelgoed aan geslacht. Het plezier van het kind staat overduidelijk op de eerste plaats, en daar zijn wij bij DreamLand zeer blij om.”

Sint geeft gemiddeld 41 tot 60 euro uit per kind

De Sintbudgetten zijn sterk verdeeld onder de gezinnen. Het grootste percentage (33% of 1 op 3 van de ondervraagde ouders) geeft aan tussen de 41 en 60 euro per kind uit te geven aan Sinterklaascadeaus. Dit budget blijft zo goed als ongewijzigd in vergelijking met vorig jaar.

Sint shopt meer en meer online

Dat er steeds vaker online geshopt wordt, is geen verrassing meer. Toch kiest de meerderheid (51,4%) van de ouders er nog altijd voor om hun aankopen voor Sint voornamelijk in een fysieke winkel te doen. Maar ook het online Sintshoppen zit duidelijk in de lift. Terwijl vorig jaar 58,5% van de ouders de voorkeur gaf aan een fysieke winkel, is dat dit jaar nog 51%.

“We zien dat ouders steeds vaker kiezen voor een combinatie van online en offline shoppen. De fysieke winkels blijven voor vele ouders heel belangrijk tijdens hun Sintaankopen,” gaat Dieter Struye verder. “Het knip- en plakwerk op de verlanglijstjes is voor ouders niet altijd even duidelijk. Kinderen knippen nu eenmaal enkel de afbeelding uit, zonder dat daar een naam, prijs of referentienummer bij staat. In onze winkels komen dan ook heel wat klanten langs met het verlanglijstje in de hand: ‘Waar kan ik dit artikel vinden? En wat is het eigenlijk?’ Er staan tijdens de Sintperiode dan ook voldoende medewerkers klaar in de winkels om klanten te helpen – zij zijn onze echte ‘speelgoedsuperhelden’ die ouders wegwijs maken in de winkel en samen met hen op zoek gaan naar dat perfecte cadeau voor hun kind.”

https://www.youtube.com/watch?v=FldV45dnB74&feature=youtu.be

‘Pak je dromen uit’: de Sintcampagne van DreamLand

Ook DreamLand vindt dat kinderen vrij moeten kunnen kiezen waarmee ze spelen en pakt dan ook uit met een nieuwe Sintcampagne. “De rode draad in onze Sintcampagne is de slogan ‘Pak je dromen uit’: het plezier en de fantasie van kinderen staan voor DreamLand voorop en kinderen moeten vrij kunnen bepalen waar ze graag mee spelen en hun eigen keuzes kunnen maken,” verduidelijkt Struye. 

Dit concept heeft zich vertaald in een pakkende spot die vanaf 8 november wordt uitgezonden op televisie. In de spot is te zien dat de Sint geen enkel oordeel opdringt en dat kinderen het gelukkigst zijn als ze zelf kunnen kiezen waar ze het liefst mee spelen, en hun eigen interesses kunnen bepalen. “We hebben lang nagedacht over hoe we deze boodschap subtiel, maar duidelijk konden overbrengen, zonder te bruuskeren. We zijn ervan overtuigd dat we daarin geslaagd zijn en de slogan “Pak je Dromen uit” op deze manier heel tastbaar hebben kunnen maken”. DreamLand werkte voor deze campagne voor het eerst samen met reclamebureau Mortierbrigade.