Drie HR-trends die uw bedrijf in 2019 zou moeten volgen

Communication / News

HR RH mimi-thian-vdXMSiX-n6M-unsplashIn een omgeving waarin technologie, globalisering en demografie het arbeidsproces fundamenteel veranderen evolueren de praktijken op het gebied van human resources voortdurend. De uitdaging is om organisaties in staat te stellen zich aan te passen aan verschillende omstandigheden door de voortdurende verbetering van hun processen en de digitalisering van hun werkwijzen. Het behouden van talent, verbeteren van de werknemersbetrokkenheid, ontwikkelen van nieuwe werkmethoden… ondernemingen moeten op veel uitdagingen anticiperen om een effectieve en efficiënte HR-managementstrategie te kunnen inzetten. Met onderstaande drie HR-trends helpt Visiotalent bedrijven om de prestaties te optimaliseren. Visiotalent werd in 2014 opgericht door de Franse ondernemers Gonzague Lefebvre en Louis Coulon en is een Europees leider op het gebied van video-rekrutering. Wat zijn die drie trends?
Waardeer de Soft skills
Naast de technische vaardigheden die nodig zijn voor een zekere functie, worden bepaalde ‘zachte’, ‘emotionele’ en algemeen als ‘soft skills’ bekend staande vaardigheden meer en meer gevraagd door bedrijven. Veel multinationals zoals Google, Apple of IBM vertrouwen meer op de gedragsvaardigheden van hun medewerkers.
Voor de meeste bedrijven ligt de echte uitdaging in het beoordelen van deze ‘ontastbare’ vaardigheden. Het integreren van soft skills als essentiële vaardigheden op dezelfde manier als technische vaardigheden vereist immers een specifieke identificatie- en evaluatieaanpak. HR-tests zijn ontwikkeld om nauwkeurig te kunnen beoordelen of kandidaten zich kunnen aanpassen aan gedefinieerde omgevingen. Deze tools, gebruikt door grote rekruteringsbureaus, helpen om de compatibiliteit tussen een kandidaat en een bedrijf te bepalen.
Herziening van de kandidaat-ervaring
In een ultracompetitieve markt is het essentieel voor bedrijven om de beste talenten aan te trekken en een bedrijfscultuur te ontwikkelen die hen kan behouden. Meer dan ooit staat de ervaring van de kandidaat centraal in het rekruteringsproces. Van het opstellen van de vacature tot het beheren van afgewezen sollicitaties, bedrijven moeten zich onderscheiden om bij kandidaten een positieve indruk achter te laten. Video-interviews zijn een van de meest voorkomende methoden in het screeningsproces van kandidaten.
Gebruik van Big Data
Hoewel Big Data op grote schaal gebruikt wordt in andere disciplines, staat het op het gebied van rekrutering en human resources nog in de kinderschoenen. Volgens McKinsey & Company voert slechts 12% van de bedrijven een prognoseanalyse uit om beslissingen over talentbeheer te ondersteunen. Een praktijk die in de toekomst zal evolueren. Dankzij het gebruik van HR-analysetools kan het bedrijf zowel bedreigingen als kansen identificeren en er gepast op reageren. Het identificeren van bijvoorbeeld werknemers die wel eens ontslag zouden kunnen nemen of het beoordelen van tekorten aan talent op de korte of middellange termijn.