Drie vragen aan... Anne-Françoise Piette (APOY 2009)

Awards / Marketing / Media / News / People

anne-francoise-pietteWat is het advies van Anne-Françoise Piette voor jonge marketeers? De Advertiser Personality of the Year award – een initiatief van de UBA en PUB – bekroont elk jaar een adverteerder die als rolmodel kan dienen vanwege zijn/haar professionaliteit, durf en bijdrage tot het reclamevak. We doen graag een warme oproep aan u om de longlist samen te stellen. Welke adverteerder hoort volgens u op die lijst te staan? Wie overtuigt door zijn of haar verwezenlijkingen, engagement, visie, passie en zin voor vernieuwing?
Ga naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient. Inspiratie nodig? PUB laat graag oud-winnaars van de APOY aan het woord.
Drie vragen aan… Anne-Françoise Piette, APOY 2009
Identiteitsfiche APOY:
- Anne-Françoise Piette
- Advertiser Personality of the Year 2009
- Toen Sales & Marketing Director Benelux bij Eurostar
- Daarna tot maart 2018 Marketing, Communication & Business Development Director bij UITP
Waarom werd u verkozen tot APOY?
Met de opening van het nieuwe station St Pancras International zou de reistijd tussen Brussel en Londen onder de 2 uur duiken. Nooit eerder was de afstand tussen de twee hoofdsteden zo klein. Voor de Belgische markt werd een grootse lanceringscampagne uitgewerkt: 'Londen, net om de hoek'. De campagne zette die extreme nabijheid op een bijzonder creatieve en doeltreffende manier in de verf. Het succes was navenant: Grand Effie, Grand Prix CCB, Campaign of the Year enz.
Welke impact had uw verkiezing?
De impact was overweldigend. Dat jaar ging de geschiedenisboeken in als hét jaar van Eurostar in België. Met die campagne zetten we onszelf op de kaart. Eurostar werd een schoolvoorbeeld dat een enorme buzz creëerde. In die periode klopten niet weinig adverteerders bij TBWA aan omdat ze de 'aanpak van Eurostar' wilden.
Welke goede raad hebt u voor junior marketeers?
Neem geen genoegen met een 'degelijke' campagne of een campagne die 'ermee door kan'. Probeer altijd jezelf in vraag te stellen. Neem de nodige afstand om je strategie en de kwaliteit van je campagnes eerlijk te beoordelen. De puzzelstukjes van de campagne 'Londen, net om de hoek' vielen pas op het laatste ogenblik in elkaar. Daarvoor hadden we 18 maanden gesleuteld aan een concept dat ik 'degelijk' vond, dat 'ermee door kon'. Maar helemaal overtuigd was ik zeker niet. Dus besliste ik op een avond – ik was in gedachten verzonken – om de strategisch manager van TBWA (Bert Denis) te bellen en hem uit te leggen dat ons voorstel eenvoudigweg niet sterk genoeg was; we waren niet unaniem tevreden met de uitkomst. Ik beloofde hem dat we de campagne zouden herwerken tot HET concept dat Eurostar op de kaart zou zetten. En dat is ons gelukt! Maar daarvoor moet je op één lijn zitten met je bureau. Alleen zo kun je serieus met elkaar discussiëren en iedereen gemotiveerd houden om wanneer nodig enkele tandjes bij te steken.