Drie vragen aan... Paul Daels (APOY 2008)

Awards / Marketing / Media / News / People

paul-daelsWat is het advies van Paul Daels voor jonge marketeers? De Advertiser Personality of the Year award – een initiatief van de UBA en PUB – bekroont elk jaar een adverteerder die als rolmodel kan dienen vanwege zijn/haar professionaliteit, durf en bijdrage tot het reclamevak. We doen graag een warme oproep aan u om de longlist samen te stellen. Welke adverteerder hoort volgens u op die lijst te staan? Wie overtuigt door zijn of haar verwezenlijkingen, engagement, visie, passie en zin voor vernieuwing?
Ga naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient. Inspiratie nodig? PUB laat graag oud-winnaars van de APOY aan het woord.
Drie vragen aan… Paul Daels, APOY 2008
Identiteitskaart APOY :
- Paul Daels
- verkozen tot APOY in 2008
- toen merk- & imagoadviseur bij KBC
- nu zelfstandig communicatieadviseur en copywriter
Waarom bent u verkozen tot APOY ?
Praten werkt, de imagocampagne die we 5 jaar volhielden, won in dat jaar Gold op de Effies. Ik speelde een redelijk grote rol in die context en bovendien was ik in die periode voor de buitenwereld het gezicht van de externe communicatie van KBC, geen verdienste op zich maar dat heeft ook wel geholpen, denk ik. Daarnaast waren er mijn extra KBC-activiteiten, zoals het commissievoorzitterschap bij de UBA, de vele presentaties, masterclasses en workshops die ik gaf,... En misschien vonden de kiezers mij, terecht, ook wel een sympathieke jongen?
Wat veranderde er voor u na uw verkiezing ?
Je bent een paar dagen euforisch, maar daarna gaat het leven en het werk gewoon door. Het is uiteraard een opsteker voor je zelfvertrouwen, het is voor jezelf een belangrijk moment, maar dan vooral op het vlak van interne erkenning in je bedrijf. Een APOY-verkiezing, alvast die van mij, is tussen haakjes en niet meer of minder de bekroning van goed teamwerk en management. Daar ben ik mijn toenmalige collega’s en directie eeuwig dankbaar voor. Op persoonlijk vlak was het voor mijn moeder wel even schrikken want zij dacht tot dan dat ik piano speelde in een bordeel en niet in een bank. Maar ze vond het niet erg.
Wat is uw beste advies voor jonge marketeers ?
Winnen doe je alleen door niet op te geven. Dat geldt weliswaar voor zowat alles in het leven, maar ook in ons vak is het een gouden raad: door de aard van het beestje – creativiteit is per definitie een subjectief gegeven – heb je vaak het gevoel tegen de bierkaai te vechten of je tijd te verdoen met nutteloze discussies over geuren en kleuren, maar je moet beseffen dat een goed idee een idee is dat je verkocht krijgt... En, geloof me, niet zelden is het vierde idee, na drie afkeuringen, beter dan het eerste. Leven is leren. Leef zoveel mogelijk, na je werk, naast je werk, naast jezelf. En leer vooral uit elke fout of crisis die je meemaakt. Wees fier op je merk en op je merk of zoek een andere job. En Denk! Denktank. Denk detail. Denk duurzaam. Denk out of the boss. Denk divers, denk anders. Denk bereik ipv boodschap. Denk ‘outcome’, ipv ‘output’. Denk mens, in plaats van klant. Denk campagne, ipv advertentie. Denk om te beginnen aan het einde, waar je wil uitkomen.