Drie vragen aan... Peter Claes (APOY 2010)

Awards / Marketing / Media / News / People

peter-claesWat is het advies van Peter Claes voor jonge marketeers? De Advertiser Personality of the Year award – een initiatief van de UBA en PUB – bekroont elk jaar een adverteerder die als rolmodel kan dienen vanwege zijn/haar professionaliteit, durf en bijdrage tot het reclamevak. We doen graag een warme oproep aan u om de longlist samen te stellen. Welke adverteerder hoort volgens u op die lijst te staan? Wie overtuigt door zijn of haar verwezenlijkingen, engagement, visie, passie en zin voor vernieuwing?
Ga naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient. Inspiratie nodig? PUB laat graag oud-winnaars van de APOY aan het woord.
Drie vragen aan… Peter Claes, APOY 2010
Identiteitskaart APOY :
- Peter Claes
- verkozen tot APOY in 2010
- toen Algemeen Marketing Manager bij VRT
- nu Algemeen directeur Media en Productie VRT
Waarom bent u verkozen als APOY ?
Ik heb steeds getracht om naast de VRT-merken ook onze industrie vooruit te helpen. O.a. door kansen te geven aan relatief jonge bureaus. Het nieuwe TBWA o.l.v. Kris, Jan, Sylvie en Bert op de omslag van TV1 naar Eén, het LG&F van Marc met Iwein voor Klara, Jens en z’n Mortierbrigade op Studio Brussel, Flexus van Dirk Lodewyckx en Radio 2, Pieter en Stef van Boondoggle deden Ketnet verhuizen… Ik probeerde chemie te creëren tussen mensen rond merken. We werkten hard en hadden allemaal de ambitie om het hoogste te bereken. Resultaten voor onze merken en creatieve onderscheidingen, nationaal en internationaal. Ik herinner me jaren dat 1 op de 3 CCB’s voor een van onze merken was en we Titanium en leeuwen wonnen in Cannes. Ik ben al diegenen met wie ik toen heb mogen samenwerken nog steeds bijzonder dankbaar.
Wat veranderde er voor u na uw verkiezing ?
Ik evolueerde binnen VRT en paste dezelfde aanpak toe op meerdere domeinen. Intussen, in de algemene leiding van VRT, ben ik verantwoordelijk voor veel meer activiteiten, maar word ik nog steeds gedreven door de chemie tussen mensen en merken.
Wat is uw beste advies voor jonge marketeers ?
Marketing is een creatieve discipline, het gaat om het creëren van waarde. Voor uw consument, diegene die je het liefst moet zien. Voor uw aandeelhouder, maak er een erezaak van om met marketing voor hem of haar het verschil te maken. Maar wees ook genereus. Naar de samenleving en onze marketingindustrie.