Drie vragen aan... Sigrid Van Den Houte (APOY 2012)

Awards / Marketing / Media / News / People

sigrid-van-den-houteWat is het advies van Sigrid Van Den Houte voor jonge marketeers? De Advertiser Personality of the Year award – een initiatief van de UBA en PUB – bekroont elk jaar een adverteerder die als rolmodel kan dienen vanwege zijn/haar professionaliteit, durf en bijdrage tot het reclamevak. We doen graag een warme oproep aan u om de longlist samen te stellen. Welke adverteerder hoort volgens u op die lijst te staan? Wie overtuigt door zijn of haar verwezenlijkingen, engagement, visie, passie en zin voor vernieuwing?
Ga naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient. Inspiratie nodig? PUB laat graag oud-winnaars van de APOY aan het woord.
Drie vragen aan… Sigrid Van Den Houte, APOY 2012
Identiteitskaart APOY :
- Sigrid Van Den Houte
- verkozen tot APOY in 2012
- toen VP Brand, Media & Comm bij Telenet
- nu Chief Marketing Officer bij Liberty Global
Waarom bent u verkozen tot APOY ?
Samen met een sterk team van merk- en communicatie-experten hebben we jarenlang op een zeer consistente manier gebouwd aan het Telenet-merk. We zijn daarbij steeds vertrokken vanuit consumenteninzichten, om te begrijpen wat de echte noden waren en hoe we daarop konden inspelen met onze proposities. We kwamen snel tot het inzicht dat consumenten lak hadden aan de mobiele spelers en hun aanbiedingen: er was geen vertrouwen, er waren grote beloftes met veel kleine lettertjes, te weinig transparantie en een wir-war van allerlei complexe tariefplannen. Ons antwoord was een disruptieve aanpak, met twee supereenvoudige tariefplannen, die heel helder en eerlijk waren: geen onduidelijkheid of onmogelijke keuze, geen technische taal die een doorsneeconsument niet begrijpt en wat we beloofden, wilden we waarmaken. Het resultaat werd King en Kong: aparte namen voor aparte proposities, met aparte campagnes en communicatie. Het succes bleef niet uit, want voor het einde van het jaar had Telenet de mobiele markt in Belgie overhoop gehaald. Ongetwijfeld heeft dit geleid tot mijn verkiezing tot APOY in 2012. Maar ik ben slechts één rader in een heel geoliede machine van een team sterke marketeers en communicatiespecialisten die gezamenlijk voor dit succes van Telenet hebben gezorgd.
Wat veranderde er voor u na uw verkiezing ?
Deze verkiezing heeft ons aangemoedigd om verder te gaan op onze ingeslagen weg. Het resultaat werd de lancering van Whop en Whoppa het jaar nadien en Wigo twee jaar later, waarmee Telenet als eerste een propositie in “fix/mobile conversion” op de markt bracht. Telkens vertrokken we vanuit de consumenteninzichten om de juiste antwoorden te vinden op noden van families en andere segmenten en zo de productontwikkeling te sturen.
Wat is uw beste advies voor jonge marketeers ?
Start met het bepalen waar je als merk voor wil staan. Als je dat scherp hebt, en je hele bedrijf staat er achter, dan moet dit de motor worden van het marketing- en communicatiebeleid. Elke innovatie, elk product dat je lanceert moet daarop verder bouwen. Zo wordt een merk niet iets van communicatie, maar iets dat de hele business stuurt en een sterke dynamiek geeft.