Dronevertising: stunt of realiteit?

drone aerialsolutions

Innovation / News

drone aerialsolutionsIs dronevertising straks een reële media-optie? PUB ging te rade bij enkele mediabureaus, maar ook bij verhuurders en verkopers van drones. Want u heeft misschien ook de beelden gezien: Uber die in Mexico drones inzette om automobilisten in de file te wijzen op de voordelen van Uber. Vooral een stunt, die Uber via de sociale media heel veel aandacht opleverde. Maar is het zogenoemde dronevertising straks dus een reële media-optie in ons land?

Bij geen enkel van de drie bevraagde bureaus zijn er al concreet plannen voor dronevertising. Bij Space, ZenithOptimedia en OmnicomMediaGroup is de vraag alvast nog nooit gesteld. Bij ZenithOptimedia heeft men er wel al eens bij stilgestaan, zegt Davy Caluwaerts. Er zijnenkele ideeën en proactieve voorstellen in die richting geweest op actiematige basis, samen met creatieve bureaus, maar zonder dat er dus al een concrete vraag was. Remi Boel van Omnicom ziet die ook niet direct komen: hij vermoedt dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) ter zake wellicht een negatief advies zou geven en die kans lijkt ons inderdaad erg groot te zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de privacy. Hebben die drones geen camera's? En wat filmen (en bewaren) die? Veel vragen dus.

Uber Mexico Mexique

We hoorden enkele verhuurders en verkopers van drones uit. "Wij verkopen drones voor allerhande doeleinden, zowel aan particulieren als aan bedrijven," zegt Floris De Keyser van het Leuvense Waypoint"Ze worden gebruikt voor reclamedoeleinden, maar dan vooral om hun bedrijf te tonen, een huis (immo) te filmen,... Bij mijn weten niet om hier reclame aan te hangen en daar mee rond te vliegen." En bij Aerialsolutions in Wilrijk (zie foto) was er wel al eens de vraag, maar daar struikelde men uiteindelijk over technische problemen. "We hebben een aantal maanden geleden eens een klant gehad die met dit idee speelde," zegt Tim Ketels. "We hebben toen enkele tests gedaan, maar de grote spelbreker was de wind. Het reclamepaneel pakte te veel wind, waardoor de drone onstabiel werd."

Kortom, het zal wachten zijn op een sluitende regelgeving (en drones 2.0?) om van dronevertising een reële optie te maken. Of niet?