Hoe krijg je drukwerk terug in positieve papieren? Met die vraag klopte Febelgra, de federatie van de Belgische grafische industrie, aan bij Hotel Hungaria. Op 21 augustus 2023 lanceren ze samen "De Indrukmakers": een pro-printbeweging met een duidelijke missie. Want samen willen ze 11 miljoen Belgen weer en meer printgezind maken. De marketingcampagne start met een kortfilm, onder het motto "druk maakt indruk".
De emotionele spot van 90 seconden volgt Luna, een 16-jarige wielrenster. Ze is verknocht aan haar smartphone, maar niet om de reden die je denkt. Ze luistert namelijk elke dag naar een speciaal berichtje op haar voicemail. Tot ze de voicemail per ongeluk verwijdert… In de film is vervolgens een subtiele, maar onuitwisbare rol voor print weggelegd. Vanaf maandag 21 augustus 2023 wordt de kortfilm onder andere op de tv- en online kanalen van VTM en RTL getoond. Printadvertenties in kranten en weekbladen van DPG Media, Mediahuis, Roularta en andere printpartners zijn ook opgenomen in het mediaplan. De lancering is bovendien het startschot van een hele reeks online en offline activaties.
Aan de kortfilm hangt ook een activatie vast: net zoals Luna heeft iedereen wel een boodschap of bericht dat je nooit meer wil wissen of missen. Daarom kan je op indrukmakers.eu zelf een bericht laten vereeuwigen. "De Indrukmakers" drukken je bericht gratis op een kwalitatieve A4-poster en sturen hem naar je op met de post. Om de actie bekend te maken, werken De Indrukmakers samen met bv's zoals Gio Kemper, Leen Dendievel en Willy Sommers.
Laat hier jouw bericht drukken.
De kortfilm en activatie zijn nog maar de eerste stap in de grootschalige en langdurige campagne waarmee De Indrukmakers het grote publiek willen bereiken, klinkt het. Want veel mensen hebben nog een verkeerde perceptie over de positieve en duurzame impact van drukwerk. "Met deze indrukwekkende campagne willen we mensen terug verliefd laten worden op drukwerk," zegt Bout Holtof, creatief directeur bij Hotel Hungaria. "Wij geloven dat emotionele verhalen daarbij het best werken. Met deze kortfilm willen we eerst en vooral diep binnendringen, tot in de harten van alle kijkers, om hen daarna in beweging te brengen."
"Is drukwerk ouderwets en vervuilend? Nee hoor," vervolgt Marc Vandenbroucke, general manager van Febelgra. "Drukwerk blijft plakken en weekt dingen los. Boeken, wenskaartjes, flyers, luchtige of wetenschappelijke tijdschriften, een catalogus … Ze maken ons aan het lachen, aan het wenen, aan het denken en aan het doen. Maar altijd op een duurzame wijze." In het tweede deel van de campagne willen De Indrukmakers dus aantonen dat drukwerk volgens hen bijdraagt aan het geluk, het welzijn en de persoonlijke groei van iedereen. En dat drukwerk een kleinere ecologische afdruk heeft dan veel digitale alternatieven, klinkt het.
Credits
Account Director: Anton Roef
Head Of Studio: Lieke Lens
Head of Production Studio: Ines Peeters
Account Manager: Flup Coppens, Nele Witvrouwen
Account Executive: Laura Dabekaussen
Creatief Directeur: Bout Holtof
Creatie: Eva De Jonckheere
Design: An Gielens
Regisseur: Heleen Declercq via ILA
DOP: Kamiel Doens
1st AD: Tanguy Lijssens
1st AC: Bart Bleuzé
2nd AC: Michiel Lateur
Electro: Tim Janssens, Wim Swennen
Electro-assistenten: Dieter Roelens, Loïc De Wandeler, Michael Swennen, Aico Verschuren, Gilles Matthys, Christophe Vanhoutte
Grip: Stijn De Troyer
Grip-assistent: Tim Roels
Geluid: Feras Daouk
Head of Studio: Lieke Lens
Head of Production Studio: Ines Peeters
Senior producer: Natalia Tjurina
Junior producer: Astrid Claes
Productie-assistent: Pieter-Jan Vanderplaetse
Productie-stagiaires: Lukas Wouters, Elisabeth Borghmans, Julie Zegers, Elisabeth Adons, Bloeme Peeters
Decor: Daan Vetters
Decor-assistenten: Dieter Blondé, Tom Bruers
Styling: Isabel Van Renterghem, Lieselot Wille
Styling-assistent: Ulrike Pittomvils
Haar & make-up: Mathilde Van Hoof
Haar- & make-up-assistent: Karen Vermeiren
Location manager: Stijn Coenders
Casting: Sien Josephine Teijssen
Casting-assistant: Merel Van Duppen
Cast: Zita Kimpe, Olivier Englebert, Coumba Thian
Stemmen: Marcha Van Boven, Ilse Cox, Frank Mercelis, Erico Salamone
Montage: Ward Geerts
Grading: Marina Starke via MAP Berlin
Muziek: Parka Sound
Audio post-productie: Erik Verheyden (VO), Lars Overstijns (sonorisatie & audiomix)