Duurzaamheidsverslag Lidl Belgium valt in de prijzen

Awards / Crea / News

Lidl won tijdens de Awards for Best Belgian Sustainability Reports de prijs voor Best Impact Sustainability Report en Best Creativity & Originality. Het resultaat van een nauwe samenwerking tussen LidlSustenuto en Custo-lid Magelaan. Lidl koppelde zijn doelstellingen aan verifieerbare cijfers en kleurde de resultaten met groene, rode en witte verkeerslichtjes.

Lidl verzamelde het basismateriaal samen met Sustenuto, zijn partner voor strategisch advies rond duurzaamheid. In nauw overleg met beide partijen ging Magelaan op zoek naar de accenten die Lidl wou leggen. Een selectie maken uit het overgrote aanbod aan data was noodzakelijk, want een duurzaamheidsverslag hoort vooral te worden gelezen.

Magelaan bekeek vervolgens hoe het de structuur van Lidl een plaats kon geven in het verslag. De vijf pijlers – assortiment, business partners, milieu, medewerkers en maatschappij – moesten opgebouwd worden rond de vier stappen die Lidl telkens neemt: visie & ambitie, strategie, controle en uitvoering. De copywriters van het team zorgden voor een omslag van alle technische en complexe data en leverden een eenvoudig leesbaar verhaal af in de huisstijl van Lidl. Daarvoor bieden ze de nodige variatie in lay-out, cijfers en feiten via infografieken, opvallende tussenpagina’s, afbeeldingen en illustraties. 

Op de front- en backcover prijkt een beeld waarin twee belangrijke principes van Lidl naar voren komen: de duurzame oorsprong van de producten en minder vervuiling door minder verpakking. De frontcover toont een school vissen naast een plastic fles. Het beeld mondt op de backcover uit in een koraalrif en een zwemmend zeepaardje, allebei symbolen van het belang van duurzaamheid en milieubescherming.